MUKTAMAR UNTUK PERBINCANGAN PELBAGAI PERKARA AHLI PAS

IPOH, 15 Ogos (Hrkh) - Setiausaha Agung PAS, Dato Kamarudin Jaffar berkata perhimpunan ahli PAS dalam Muktamar Tahunan PAS ke 54 di Stadium Indra Mulia hari ini, adalah bagi bertukar-tukar fikiran dan pandangan dalam kerangka yang lebih besar.
Katanya, kedatangan para hadirin dari seluruh peringkat untuk membincangkan pelbagai perkara bagi perkukuhkan parti PAS dan seterusnya menjamin kelangsungannya dalam politik tanah air.
Dalam ucapan aluannya pada Muktamar Tahunan ke 54 di hadapan lebih 5,000 orang berkata, PAS bermuktamar dalam suasana pilihan raya umum ke 12 yang lalu.
Dalam pada itu katanya, Majlis Syura mempunyai batas-batas akhlaknya yang tersendiri yang perlu akui.
"Ini juga bermakna perbahasan, saranan, pandangan dalam muktamar nanti diasaskan rasa tanggungjawab dan keikhlasan yang tinggi lagi mencari keredaaan Allah."
Katanya, dalam usaha gigih PAS bagi merealisasikan nilai-nilai Islam dalam kehidupan masyarakat di negara ini.
Katanya, gagasan ini adalah sejajar dengan perjuangan dan matlamat dalam PAs itu sendiri.
"Kita bermuktamar dalam suasana politik yang agak gawat tetapi menarik kesan pilihanraya yang ke 12 yang diadakan pada 8 Macrh lalu," katanya.
Katanya, pilihan raya ini telah memberi kekuatan dan juga peluang kepada PAS untuk sama-sama menggalas bersama dengan Pakatan Pakyat bagi menjamin wujudnya sistem dwi-parti dalam negara ni.
Malah katanya, PAS yakin berdasarkan pengalaman negara-negara lain sistem dwi parti agak penting bagi memasti lahirnya sistem politik yang benar-benar demokrasi.
Katanya kesan keputusan pilihan raya yang lalu mendepankan kita dengan pelbagai cabaraan dan ancaman yang akan merugikan PAS sekiranya ditangani secara tidak berhemah.
Dalam mendepani cabaran-cabaran itu katanya beliau yakin PAS mampu mengharungnya dengan selamat dan jaya.
"Kita sudah tentu begitu matang berkecimoung dalam lankap pilihan raya sungguhpun kita sedar padang permainan tidak sama rata .
Dalamm hal ini katanya PAS telah menyumbang secara bermakna dan positif dalam perjalanan sistem demokrasi di Malaysia.
Beliau berkata PAS yakin apabila sistem pilihan raya berjalan dengan betul-betul bebas dan adil kita aan mampu memnangi pilihan raya yang tandingi dan mampu mentadbir dan menjadi kerajaan negara ini.- (tmj)_

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI