KONFRONTASI AMERIKA & IRAN , DIMANA KESUDAHANNYA

written by Mohd Azmir Hj. Maideen
Jika kita meninjau akhbar-akhbar mengenai isu Timur Tengah, mahupun di peringkat global. Kita akan dapati terlalu banyak keadaan dibesar-besarkan oleh media tentang isu 2 buah negara gergasi, Amerika dan Iran. Amerika ingin menyerang Iran disebabkan projek nuklear yang cuba dibangunkan oleh negara pimpinan Presiden popular Iran, Mahmud Ahmadi Nejd. Kerana khabar angin mengenai projek nuklear Iran begitu meluas, maka Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) kerap didesak oleh Amerika untuk mengheret Iran ke Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Amerika berkali-kali menyifatkan pembangunan nuklear oleh negara Iran itu sebagai haram, ironisnya Israel yang juga memiliki sistem pengkayaan nuklear tidak pula dicop haram oleh Amerika.

Jika tindakan Amerika itu ibarat kerajaan yang berkuasa, Iran pula merupakan ketua pembangkang paling lantang di dunia. Maka, banyaklah persoalan-persoalan timbul berasaskan kesungguhan Bush untuk menyerang negara yang pernah menjadi salah satu wilayah kerajaan Khawarizmiyyah di era Daulah Abbasiyyah itu. Adakah Iran akan mengalami nasib yang sama seperti Iraq? Adakah Amerika berani menyerang Iran? Adakah Amerika mempunyai plan sulit agar Iran ditumbangkan? Atau Bush mendapat wahyu baharu agar Iran diserang untuk misi ketenteraannya? Bagaimanapun, politik Amerika yang begitu hangat dengan isu pemilihan Obama dan Mccain, yang dilihat sebagai tokoh yang bakal menyelesaikan masalah di Timur Tengah selepas ini.

Obama mungkin pilihan dunia kerana beliau berazam mahu membawa pulang tentera Amerika yang beroperasi di Iraq dalam tempoh 16 bulan jika beliau dilantik sebagai presiden. Sebaliknya Mccain dari parti Republikan terus menegaskan bahawa ingin mengekalkan operasi ketenteraan Amerika selama-lamanya di Iraq sehinggalah konflik di Timur tengah itu selesai. Boleh jadi Mccain ingin meneruskan misi Bush yang pernah diiktirafnya sendiri sebagai ‘misi suci’. Dahulu, Bush pernah mengeluarkan kenyataan bahawa siri-siri serangannya di Iraq dan Afghanistan merupakan ‘misi suci’ yang meletakkannya seolah-olah mewakili ‘kuasa baik’ untuk menentang kuasa jahat;

“Serangan itu adalah misi suci untuk membawa keamanan Asia Barat, keselamatan untuk Israel dan sebuah Negara untuk penduduk Palestine”, kata Bush. [ Israel and The Arabs: Exclusive Peace ]

Setelah Iraq dan Afghanistan, Amerika mula menumpukan ekspedisi jajahannya ke Iran. Banyak faktor mengapa Amerika lebih menumpukan Iran berbanding dengan Korea Utara walaupun General Pyongyang jelas mengakui bahawa Korea bukan sahaja berusaha mengayakan uranium bahkan membangunkan senjata nuklear. Mengapa Iran? Ini bukanlah kali pertama Amerika melakukan serangan dengan tindakan-tindakan provokasi terhadap Iran. Sejak tahun 1998 lagi, Iran telah diancam dengan sekatan ekonomi atas alasan bahawa Negara tersebut cuba membangunkan program nuklear secara haram menurut Bill Clinton.

Rahsia-rahsia Amerika kemudiannya semakin menampakkan kudisnya, kita maklumi di Asia Barat mempunyai lebih banyak kepentingan Amerika berbanding dengan Asia Timur kerana kedudukan sumber minyak yang besar di Teluk Parsi. Inilah matlamat utama, mengapa Amerika mahupun Israel bersungguh-sungguh mahu mendapat keizinan masyarakat dunia agar mereka boleh menyerang Iran. Iran merupakan negara yang mempunyai rizab simpanan minyak dan gas yang terbesar di dunia. Namun, kemungkinan-kemungkinan lain pula akan timbul dalam politik dunia abad ini jika Iran diserang Amerika.

Kemungkinan-kemungkinan ini memaksa segala persoalan di kepala, untuk kita terus sangsi tentang kesungguhan Amerika ke atas Iran yang tentunya merugikan banyak aspek. Kita perhatikan analisis-analisis ini, agar kita mampu berfikir bahawa Amerika sama sekali tidak akan menyerang negara Ahmadi Nejd;

1) Amerika bukanlah terlalu jahil untuk membuka ruang konfrontasi dengan jarak yang terlalu lebar dengan Iran. Amerika tentu akan membersihkan Iraq dari tentera-tenteranya sehingga masalah yang timbul di sana, seolah-olah telah selesai pada anggapan orang ramai dan pemerhati-pemerhati politik dunia. Kerana itu akhbar baru-baru ini melaporkan Amerika melarang Israel untuk menyerang Iran, selagi mana tentera Amerika masih berada di Iraq. Amerika dilihat tidak berkeinginan untuk menyerang Iran disebabkan faktor-faktor kebuntuan ekonomi dan ketidakseimbangan politiknya, sekalipun kem tenteranya di Iraq berupaya menggusarkan Tehran.

Jika dahulu tentera Amerika hanya berada di negara-negara Teluk Parsi khususnya di Kuwait, Qatar dan Arab Saudi. Tetapi kali ini keseluruhan Iraq merupakan ruang bebas bagi tentera Amerika. Ini bermakna, Amerika mempunyai ruang bebas dan terbuka untuk menyerang Iran. Namun, tembelang politik Bush setelah Amerika berada di Iraq cukup merumitkan. Tempoh tentera Amerika di Iraq pula bergantung kepada siapa yang bakal menang pilihan raya Presiden pada Novembar ini. Sama ada presiden yang bakal menerajui politik Iraq itu pro-Israel atau tidak, Amerika telah lama sedar bahawa mereka tidak boleh melihat Iran negara politik yang lemah seperti Iraq untuk ditumbangkan.

2) Jika Amerika menyerang Iran, ia akan merapatkan lagi jurang yang berlaku antara Sunnah dan Syiah. Negara-negara Sunnah tentunya akan menyokong negara Syiah itu, jika mereka diserang Amerika. Kerana dalam peperangan ini Bush akan mewakili Barat, dan secara tidak langsung Ahmadi Nejd mewakili Islam. Perpecahan dua aliran antara Sunni dan Syiah tentunya menguntungkan Israel dan Amerika, sementara perpaduan kedua-dua aliran mazhab Islam ini menjadi impak yang sangat negatif kepada kelangsungan imperialisme Barat di negara-negara Islam.

Siri-siri perpecahan ini dibayangi tragedi di Iraq sebagai satu pertempuran antara Sunnah dan Syiah yang dahsyat dan tidak pernah berlaku dalam sejarah Islam. Amerika hanya goyang kaki manakala Sunnah dan Syiah terus bertengkar denga genjatan senjata sesama mereka. Setelah isu pergolakan yang berlaku di Iraq semakin jelas kerana terdapat pengkhianatan ‘orang ketiga’ dan masing-masing tahu kesan buruk yang berlaku terhadap umat Islam (apabila Sunnah dan Syiah di Iraq berkelahi). Ulama-ulama mereka sama ada dari aliran Sunni ataupun Syi’ie mula menegaskan perkara untuk bersatu.

Jika serangan dilakukan tentunya ia bukanlah masa terbaik malah memberikan kesan negatif kepada Amerika. Hal ini bertepatan dengan saranan Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika merasmikan Persidangan Pertubuhan Negara Islam (OIC) pada 11 Oktober 2003 ; “Ubat untuk negara Islam menghadapi tekanan dan kecaman dari Barat adalah penyatuan dalam kalangan umat Islam. Jika kebanyakan umat Islam yang sering bercakaran berjaya disatukan, tentu sekali kuasa Barat tidak mampu berbuat apa-apa”.

3) Amerika pernah melakukan percubaan militer terhadap Iran ini pada tahun 1980 M dengan tujuan melepaskan tawanan tentera Amerika di sana atas tuduhan menjadi perisik kepada Amerika. Bagaimanapun percubaan Amerika tidak berjaya, malah Amerika pernah mengalami kekalahan teruk di tangan Iran di dalam peristiwa yang berlaku di gurun Tabas. Badai dahsyat tiba-tiba menyerang helikopter milik Amerika sehingga menyebabkan ia saling berlanggar dan akhirnya terbakar. Peristiwa pelik itu menyebabkan ramai prajurit Amerika mati, sementara yang lain melarikan diri dan keluar meninggalkan wilayah Iran.

Peristiwa ini pernah diceritakan semula oleh al Marhum Sheikh Ahmed Deedat, pendakwah yang digeruni missonari Kristian dalam perdebatan umum. Sheikh Ahmad Deedat memberitahu peristiwa di Tabas ketika persidangan Kesatuan Sunni dan Syiah (Sunni-Shia Unity) pada 3 Mac 1982 di Iran , kata Sheikh Ahmed Deedat ;

“You remember Tabas? when the American people wanted to free the hostages. The mightiest most technologically advanced nation on earth, a nation that can land a man on the moon and bring him back, a nation which tells you which part of the moon they will land and bring them back, they send mars and Jupiter probes. A nation that warned Pakistan about the tidal wave tragedy and they didn't heed the warning. They warned the Israelis in 1973 that the Arabs were on the move, they didn't heed the warning. That nation couldn't land in Iran. Imagine they went there with their helicopters and crashed them selves and got themselves killed. Imagine. A nation that lands on the moon and comes back cant land in Iran. And the Iranian people were not in any position to do anything to them. The Americans could have gone and done what they wanted to do. I saw the American embassy and you think that its just a big building. They could have easily gone in and gotten these people out, even if they lost a few men. They could have achieved their goals. It was very well planned. But you know what happened? Fiasco, retreat failure, the Imam Khomeini is told what has happened. He doesn't say Subhananla, he doesn't say Alhamdulilah, you know what he said. He quotes the Quran : "Have you not considered how your Lord dealt with the companions of the elephant?" 105:1 These are the words that came out of him. I tell you he is a Quranic computer”.

[ Ingatkah kamu tentang peristiwa Tabas? Peristiwa di mana orang-orang Amerika ingin menyelamatkan tawanan. (Amerika) bangsa paling gagah dengan kepesatan teknologi yang telah berada di puncak kemajuan dunia, suatu bangsa yang dapat mendarat di bulan dan membawanya mereka kembali ke bumi, mereka juga telah menghantar kapal angkasa tanpa pemandu (probe) ke planet Marikh dan Jupiter. Satu bangsa yang memberi amaran kepada Pakistan tentang tragedy ombak air pasang tetapi (orang Pakistan ketika itu) tidak pedulikan. Mereka juga telah memberi tahu kepada Israel mengenai pergerakan Arab pada tahun 1973 tetapi mereka juga tidak mempedulikan amaran itu. Bagaimanapun, bangsa ini tidak dapat mendarat di Iran. Bayangkan mereka menuju ke sana menaiki helicopter tetapi berlaga sesama sendiri. Bayangkan, mereka mampu mendarat di bulan dan dapat kembali semula ke bumi tetapi mereka tidak dapat mendarat ke Iran. Ketiak itu bangsa Iran tiada apa-apa persedian dilakukan mereka untuk menghadapi Amerika ketika itu. Orang Amerika (dengan teknologi canggih) boleh sahaja pergi dan melakukan apa-apa sahaja yang mereka ingini. Saya telah menyaksikan Kedutaan Amerika di Tehran dan kamu akan lihat ia merupakan bangunan yang besar. Mereka dengan senang boleh menyelamatkan orang-orang ini dengan helikopter keluar walau kehilangan sedikit nyawa. Mereka mampu capai matlamat rancangan itu yang sememangnya begitu taktikal. Tetapi kamu tahu apa yang berlaku? Ia sebenarnya gagal sama sekali! Pengunduran mereka gagal. Lalu berita ini dikhabarkan kepada Imam Khomeini tentang apa yang berlaku, lantas beliau tidak menyebut SubhanaLlah (Maha Suci Allah) dan tidak juga menyebut Alhamdulillah (segala puji bagi Allah). Kamu tahu apa yang beliau katakan? Beliau memetik ayat al Quran (surah al Fiil ayat 1); “Apakah kamu tidak melihat apa yang Tuhanmu buat terhadap pemilik (tentera) bergajah?”, inilah ayat yang terbit daripadanya. Saya katakan beliau ini memang seorang yang Quranik ].
Apakah yang berlaku kepada pemilik gajah (ashabul Fiil) – Jumbo? Sheikh Ahmad Deedat melanjutkan lagi syarahannya; “You know what they call those huge helicopters? Jumbo helicopters, and those big planes are called jumbo planes. You know what jumbo means in Swahili, Elephant. It's a Swahili word. That's where they got the name”.
[ Kamu tahu apa yang Amerika telah namakan helikopter-helikopter bersaiz besar (untuk operasi itu)? Ia adalah ‘Jumbo Helicopters’, dan kapal terbang besarnya juga dinamakan pesawat Jumbo. ‘Jumbo’ dalam bahasa Swahili ialah gajah. Ia (Jumbo) merupakan bahasa Swahili dan itulah yang mereka (Amerika) perolehi untuk menamakan pesawat-pesawat tersebut ].

4) Bukan mudah merancang serangan di negara yang benar-benar memiliki kelengkapan nuklear seperti Iran. Amerika sedar bahawa Iran benar-benar mempunyai kekuatan tersebut, bukannya ilusi seperti dakwa-dakwi media tentang projek persenjataan Iraq pada tahun sebelum Saddam digantung. Kerana keupayaan Iran, negara ini pastinya tidak teragak-agak untuk menggunakan nuklear sebagai senjata jika mereka benar-benar diserang. Peluang tersebut pula tentunya akan digunakan Iran untuk menyerang rakan baik Amerika iaitu Zionist-Yahudi yang dianggap sebagai sekutu yang boleh dipercayainya di Asia Barat.

5) Hubungan diplomatik yang mantap. Iran tidaklah seperti Korea Utara atau Iraq yang mempunyai masalah dalam hubungan diplomatic. Iran sebenarnya memiliki kedudukan kukuh dari segi diplomatik khususnya dari Pertubuhan Negara Rantau Teluk (GCC) serta dari Pertubuhan Negara-Negara Berkecuali (NAM). Semasa tuduhan Amerika mengenai persenjataan nuclear yang berpangkalan di Iran, Iran bersifat terbuka memberikan kerjasama dengan IAEA, Britain, Perancis dan Jerman untuk membuat pemeriksaan di semua loji nuklear milik Tehran. Kerana itu, Iran berani mencabar Amerika bukan dari segi retorik sahaja tetapi secara eksekutif.

Jika Amerika berjaya mengheret Iran ke Majlis Keselamatan PBB sekalipun, Amerika sekali lagi terpaksa berhadapan dengan 2 buah kuasa veto lain seperti China dan Russia yang mempunyai hubungan baik dengan Iran sekarang ini (2008).
Ketika Amerika di bawah pentadbiran Clinton, Amerika pernah meletakkan peraturan sekatan bagi syarikat asing yang melabur di dalam sektor minyak dan gas Iran. Walau bagaimanapun, peraturan tersebut tidak berjaya apabila Britain sendiri membantah cadangan Amerika itu. Ini kerana, terdapat syarikat Britain iaitu Royal Dutch Shell yang terlibat secara besar-besaran dalam pembangunan lembangan minyak dan gas Iran.

6) Sejarah telah membuktikan, kerajaan Safawi (Syiah) tidak memerangi Perancis dan Russia, bahkan bersama Hapsburgs memerangi kerajaan Islam Uthmaniyyah. Begitu juga kerajaan Syiah Iran, tidak memerangi negara komunis seperti Soviet, bahkan merampas kekuatan mujahidin di Afghanistan. Andai kita meneliti kronologi-kronologi sejarah perjuangan Syiah di Iran ini, mereka tidak pernah bersungguh-sungguh untuk memerangi kejahatan seperti Yahudi mahupun Amerika KECUALI apa yang pernah berlaku saudara semazhab mereka di Lubnan iaitu HizbuLlah.

Kebangkitan HizbuLlah begitu mengejutkan negara-negara yang beraliran Sunni, apatah lagi yang beraliran keras dalam mengamati isu ini secara sejagat. Ada yang menyambut baik kemunculan HizbuLlah, tidak kurang juga ada yang meperkecilkan peranan mereka yang bertungkus-lumus membela masyarakat Islam di Lubnan sama ada yang beraliran Sunni mahupun Kristian (non-Muslim). Usaha HizbuLlah ini pernah dipuji oleh Dr.Yusuf al Qardhawi yang sekaligus meleburkan jurang perbezaan antara Sunni dan Syi’ie.
Satu kejutan juga yang dilakukan oleh Dr. Yusuf al Qardhawi, dalam menjayakan usaha integrasi Sunnah dan Syiah ini beliau telah mengarang 2 buah buku yang berjudul ‘Mabadi’e fi al Hiwar wa Taqrib bayna al Mazahib al Islamiyyah’ dan ‘Kalimaatun Soreehaatun fi at Taqrib bayna al Mazahib aw al Firaq al Islamiyyah. Buku-buku beliau merupakan kesungguhan beliau yang menjawab seluruh golongan anti-ikhtiar, sinis dan skeptis terhadap prakarsa pendekatan Sunni dan Syiah (Syi’ie).

Sekarang bukan masanya kita mengagung-agungkan dan bertengkar tentang apakah negara yang lebih Islamik, adakah Iran atau Arab Saudi? Siapa yang lebih wara’, adakah Ahmadi Nejd atau Sheikh Muhammad Saed at Tantawi? Tidak habis-habisan berpolemik tentang keganjilan aqidah Ibn Taymiyyah dan Khomeini atau masing-masing saling tuduh-menuduh, di sana al Ahbash dan di sini Wahabi! Sebaliknya, umat Islam perlu mencari peluang untuk bersatu sebagaimana formula kesatuan yang dipopularkan as Syahid Imam Hassan al Banna ;


نتعاون فيما اتقفنا ويعذر بعضنا بعضا فيما اختلفنا فيه


[ Kita bersatu di atas perkara-perkara yang dipersetujui dan kita bertolak ansur dalam perkara-perkara yang tidak disepakati ].


WAllahua'lam

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI