Mujahid - Nizar masih Menteri Besar Perak

Ahli Parlimen Parit Buntar, YB Mujahid Yusof Rawa menegaskan bahawa Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin masih seorang Menteri Besar Perak.

Di dalam penjelasannya di Dewan Rakyat semalam beliau menyatakan hanya ada 3 cara untuk melucutkan seseorang menteri besar iaitu

1) Bubar dewan undangan negeri
2) Undi tidak percaya
3) Menteri Besar itu meletak jawatan

Ketiga-tiga hal diatas tidak berlaku, justeru itu perlantikan Zambry sebagai Menteri Besar tidak boleh diterima kerana Menteri Besar masih ada dan tidak berlaku pun perlucutan jawatan Menteri Besar yang ada berdasarkan Artikel 16 yang perlu dibaca dengan kurungan 6.

Di dalam satu kenyataannya lain beliau menyelar tindakan rasuah RM20 juta untuk dua orang ADUN Perak untuk isytiharkan bebas atau melompat masuk UMNO sebagai satu tindakan yang terdesak, terkutuk, keji dan jelek.

Mereka yang membuat laporan di pejabat SPRM di Ipoh ialah Adun Malim Nawar, Keshvinder Singh daripada DAP dan Adun Kuala Kurau Abdul Yunus Jamsari daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Yang bagusnya kedua-dua ADUN ini berani tampil ke hadapan untuk membuat laporan dan kalau boleh kita minta mereka dedahkan siapakah orang tengah yang menjadi agen-agen (perasuah) dan kita pasti di dalam krisis di Perak ini, sudah tentu UMNO - BN dalam hal ini mempunyai kepentingan di dalam jual-beli ADUN Pakatan Rakyat," katanya.

Beliau menganggap bahawa krisis di Perak amat merugikan rakyat Perak.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI