UMNO Usahlah degil pertahan kubu rapuh di Perak !!!

Muhammad Yusri Amin Thu May 21, 09 5:16:43 pm MYT
KOTA BHARU, 21 Mei (Hrkh) - Umno tidak seharusnya terus berdegil mempertahan kubu yang rapuh di Perak, memandangkan kedudukan Barisan Nasional (BN) belum selamat dengan bilangan Adun yang ada sekarang.

Ini kerana BN dan Pakatan Rakyat masing-masing ada 28 kerusi. Dan tiga kerusi lagi mewakili Bebas, selepas keluar daripada Pakatan.
Oleh itu banyak pihak tampil mendesak supaya Dun Perak dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya peringkat negeri diadakan.
Bekas Setiausaha Badan Perhubungan Umno Kelantan, Dato' Ahmad Rusli Ibrahim berkata, pandangan pengerusi Suhakam, Tan Sri Abu Talib Osman dan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah amat jelas mengenai krisis di Perak.
Katanya, jalan penyelesaian paling sesuai dilakukan ialah membubarkan Dun bagi membolehkan rakyat diberi semula mandat bagi menentukan kerajaan yang lebih stabil.
Ditanya kemungkinan wujud kerajaan perpaduan di Perak beliau yang juga anggota Dewan Negara beliau berkata, tidak timbul soal penyatuan di antara dua parti.
"Perkara itu hanya timbul semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri. Memang pada masa itu ada cadangan untuk mewujudkan kerajaan perpaduan.
"Namun sekarang jelas isu tersebut sudah berakhir. Lagi pun Dato' Seri Najib Razak dari awal lagi menolak kerajaan campuran di Perak. Maka jalan yang ada sekarang ialah bubar Dun," ujarnya ketika ditemui di sini.
Mengenai pertandingan dalam PAS pada muktamar yang akan diadakan bulan depan katanya, demokrasi terus dipertahankan dalam parti itu.
Menurutnya pertandingan yang sihat bagi merebut jawatan timbalan dan naib presiden memperlihatkan sikap keterbukaan dalam usaha memantapkan lagi organisasi parti.
"Ini adalah menunjukkan sesuatu yang sihat dan baik. Pelaksanaan demokrasi sepenuhnya berlaku dalam PAS.
"Kita berharap semua pihak tidak memberikan gambaran yang negatif terhadap penyertaan beberapa tokoh yang menawarkan diri bagi membantu presiden," katanya. - mj _

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI