Mengurus Persepsi .

Politik Persepsi
VS
Politik Islami



1. Sebagaimana perbahasan terdahulu [ dalam Mengurus Persepsi vol 1 dan 2 ] telah ditegaskan bahawa persepsi terbahagi kepada 2 .


Pertama : Persepsi Positif
Kedua : Persepsi Negatif


2. Menerima atau menolak kedua - dua kategori persepsi ini banyak bergantung kepada implikasi atau kesan langsung dari menerima atau menolak persepsi tersebut .


3. Pun begitu , telah saya tegaskan sebelum ini [ vol 1 & 2 ] bahawa persepsi bukanlah suatu yang besifat mutlak kerana ia dinilai melalui " bagaimana persepsi itu dihasilkan " , " persepsi itu dari mana" dan sebagainya .


4. Sebagai contoh mudah 1 : seorang insan yang baik budi pekertinya tetapi mendapat persepsi buruk dari masyarakat ekoran fitnah yang lemparkan oleh seseorang yang lain kerana hasad dan seumpamanya . Tentunya persepsi ini tidak boleh diterima [ atau mesti diabaikan ] sebab ianya dihasilkan atau terhasil melalui cara yang salah .


Sebagai contoh mudah 2 : seorang insan yang sememangnya nakal atau jahat tetapi ia mendapat persepsi yang baik dari masyarakat ekoran kelicikannya menyembunyikan kejahatan yang dilaku dan keupayaannya mempengaruhi pemikiran masyarakat [ etc ; melalui penguasaan media ] . Tentunya persepsi ini tidak boleh diterima [ atau mesti diabaikan ] sebab ianya dihasilkan atau terhasil melalui cara yang salah .


Sebagai contoh mudah 3 : seorang insan yang baik budi pekertinya lalu mendapat persepsi yang baik dan positif dari masyarakat . Tentunya persepsi ini mesti diterima kerana ia berasas dan terhasil secara benar .


Sebagai contoh mudah 4 : seorang insan yang sememangnya nakal atau jahat lalu ia menerima persepsi buruk dari masyarakat akibat perlakuannya . Tentunya persepsi ini mesti diterima kerana ia berasas dan terhasil secara benar .


5. Begitu juga dengan politik dan tindakan - tindakannya terdedah kepada persepsi dan bagaimana persepsi itu terhasil . PAS adalah sebuah gerkan Islam yang memperjuangkan cita - cita Islam agar ianya tertegak di atas tanahair ini . Kerana Islam yang diperjuangkannya lah saya dan orang lain menyertai PAS . Usaha memperjuangkan Islam meletakkan PAS berdepan dengan musuh sementara musuh pula bertindak menyerang dari luar termasuklah menyusup masuk ke dalam saff perjuangan Islam ini untuk melancarkan serangan dan fitnah dari dalam pula .


6. Justeru itu PAS juga tidak terlepas dari pengaruh persepsi bahkan bukan sekarang sebaliknya sejak awal penubuhannya , PAS telah berdepan dengan persepsi yang berbagai . Karenah persepsi ini sebahagiannya dilayan bahkan mesti diambil kira sementaranya sebahagiannya tidak mampu dilayan bahkan mesti diabaikan begitu sahaja .


7. Biasanya persepsi ini terbentuk melalui apa yang dilihat dan apa yang orang kata . Sesekali persepsi dibentuk melalui satu hasil penelitian dan kajian mendalam . Justeru itu persepsi juga ada asasnya untuk diterima dan di tolak . Namun begitu , perjuangan mesti diteruskan dan jangan izinkan perjuangan suci untuk menegakkan agama Allah swt ini terganggu hanya kerana kesibukkan kita melayan persepsi . Saya menegaskan demikian kerana musuh tidak akan berhenti untuk mecipta persepsi buruk ke atas perjuangan yang kita dokong sementelah mereka menguasai media dan jentera kerajaan .


[ selalu di ceritakan oleh Tok Guru saya [ Allahyarham Tuan guru Atiqullah ] semasa belajar di Pondok Pasir Tumboh dulu sewaktu menegaskan bahawa kita mesti yakin dan berani hadapi cabaran untuk menjadi pelajar pondok yang pada waktu sangat dipandang hina oleh masyarakat [ yang jahil ] . Tok Guru kata : " Kamu jangan peduli apa orang nak kata ! Orang nak kata lekeh , miskin , ketinggalan zaman , serebeh , lebai malang dan apa - apa lagi lah ... peduli giii lah ! - yang penting kamu ikhlas dan lakukan kerana Allah swt dan agamaNya " ]


Lalu Tok Guru kisahkan cerita dua beranak [ ayah dan anak ] naik seekor kaldai . Lalu orang kata alangkah zalimnya mereka berdua kerana membebankan seekor kaldai , maka si anak turun meninggalkan ayahnya di atas kaldai , lalu orang berkata pula alangkah tergamaknya si ayah , dia rileks berada di atas kaldai sedang anaknya yang masih kecil berpeluh berjalan kaki .


Mereka tukar posisi , si anak naik kaldai dan ayahnya pula berjalan kaki demi memastikan persepsi orang ramai tidak negatif terhadap mereka , lalu orang berkata alangkah zalimnya si anak yang masih muda tergamak membiarkan si ayah yang telah tua berpeluh berjalan kaki .


Mereka ambil keputusan dua - dua turun jalan kaki dan mereka mengheret kaldai mereka . yang penting tiada lagi persepsi yang negatif terhadap mereka . Ternyata mereka silap kerana masih ada orang kata , alangkah bodohnya mereka berdua , ada kaldai tetapi tidak menggunakannya sebagai kenderaan .


Akhirnya mereka berdua [ ayah dan anak ] mengatakan , kita tidak ada pilihan lain untuk mengelak persepsi negatif orang terhadap kita , melainkan satu cara lagi iaitu mereka ikat kaldai
lalu mereka pikul kaldai menuju destinasi mereka . malangnya orang berkata : " apakah mereka berdua ini gila ? ada kaldai , sudahlah tidak menaikinya tetapi mereka yang memikul kaldai . Mereka ini lebih bodoh dari kaldai yang bodoh itu " .


Tok Guru buat kesimpulan : " kamu jangan peduli apa orang nak kata , tapi yang penting kamu mesti benar dan ikhlas . "



8. Saya melihat sewaktu kita berpolitik untuk menegakkan Islam , kita sering berdepan dengan situasi serupa . Apa yang kita buat serba tak kena . Kalau kita kata kita nak tegakkan negara Islam , mereka kata tidak boleh sebab perlembagaan tidak membenarkan , kelak orang non muslim tidak sokong kita , orang masih belum faham lagi fasal negara Islam , kita kena hikmah so jangan cakap negara Islam dulu dan sebagainya .......


Tetapi , apabila kita tidak bercakap negara Islam sebaliknya kita bercakap pasal negara kebajikan , negara bangsa dan lainnya , mereka kata kita telah menggadaikan prinsip perjuangan , kita sudah lari dari perjuangan sebenar dan macam - macam lagi .... sedang ini semua persepsi .


9. Situasi ini meletakkan kita serba tidak kena dan sememangnya itulah strategi musuh untuk meletakkan kita dalam dilema dan serba - serbi salah . Sebab itu saya sebut persepsi juga menjadi senjata musuh untuk melemahkan perjuangan kita terutama apabila kita terperangkap dalam politik persepsi ini . Justeru itu pandangan saya , kita teliti terlebih dahulu apa bentuk persepsi masyarakat terhadap kita dan kita juga kena nilai dan kaji , apakah persepsi itu perlu dilayan atau tidak . Apa yang penting ialah perjuangan kita tidak lari dari manhajnya yang asal berasaskan prinsip dan dasarnya yang tulen .


10. Saya ada seorang kawan yang selalu diperlekeh kerana pakaiannya yang agak kekampungan. Beliau selalu di tuding sebagai selekeh , tak ada class , serebeh , kolot , primitif dan sebagainya . Akhirnya beliau tukar imej dengan memakai pakaian moden dan agak kebandaran sedikit . Malang beliau akhirnya di katakan mengada - ngada , sombong , berlagak , tak sedar diri dan macam - macam lagi .....dia mengadu kepada saya , macam mana ni ? saya kata : " peduli apa orang nak kata [ persepsi ] tetapi pastikan awak menutup aurat dan tidak langgar etika berpakaian . Susah kalau awak nak cari redha manusia nih ! tapi ... awak kena pastikan awak dapat redha Allah , walaupun susah !"


Sabda Rasulullah saw :



من التمس رضى الله بسخط الناس رضى الله عنه و أرضى عنه الناس
و من التمس رضى الناس بسخط الله سخط الله عليه و أسخط عليه الناس


Sesiapa yang mendapatkan redha Allah swt sementara manusia membencinya , nescaya Allah swt meredhainya dan dan menjadikan manusia juga meredhainya . sebaliknya sesiapa yang mencari keredhaan manusia sedang Allah swt membencinya , nescaya Allah swt memurkainya dan menjadikan manusia juga memurkainya .


Riwayat Ibnu Hibban di dalam shohihnya .


Hadis ini menunjukkan keredhaan Allah swt adalah segala - galanya . Akhirnya marilah kita renungi kata - kata Syeikh Ibnu A'toillah as Sakandari :


من علامات النجح في النهايات
الرجوع إلى الله في البدايات


Sebahagian tanda kejayaan yang bakal dicapai pada akhir sesuatu pekerjaan ialah kembali kepada Allah pada mula pekerjaannya .




Posted by Nasrudin Hassan at Tantawi

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI