1MAlaysia : hanya pada tarian, logo, majlis perkahwinan dan sebutan salam sahaja



Posted on Thursday, April 22 @ 12:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh 
SongkokPutih


ArtikelOleh: anak_perelih
"Apabila membaca artikel/berita di Utusan Malaysia semlaam (5 April 2010) bertajuk : "PM: 1Malaysia difitnah kerana pembangkang sedar kebaikannya", Saya berfikir, jika inilah indikasi konsep 1Malaysia diterima rakyat, maka sah lah bahawa konsep 1Malaysia hanyalah pada kulitnya... Ianya tidak mendalami satu gagasan yang diimpikan/dirancang untuk rakyat berpadu/bersatu. INi dapat dilihat apabila PM berkata :

"Kefahaman rakyat terhadap gagasan 1Malaysia semakin meningkat apabila banyak badan korporat menggunakan 1Malaysia sebagai simbol dalam logo mereka. Sebutan Salam 1Malaysia umpamanya menjadi kelaziman sekarang dan ada juga perkahwinan 1Malaysia. Jadi saya lihat ia sudah menjadi satu gerakan massa"

Kenyataan PM ini telah mengsahkan bahawa konsep 1Malaysia hanyalah satu retorik untuk membina imej BN/UMNO dan mendapatkan kembali sokongan pengundi bukan Melayu yang telah lari dari BN dan gagasan 1Malaysia bukanlah sesuatu yang "meletakkan kepentingan rakyat di atas segala kepentingan lain dan mengutamakan keberkesanan serta keberhasilan sesuatu program yang dirancang", tetapi hanyalah satu "PR exercise" atau "rebrading" untuk memulihkan imej BN dan mendapatkan kembali undi dari Bukan Melayu.

Adakah perlaksanaan konsep 1Malaysia hnaya pada Tarian 1Malaysia, Penggunaan logo 1 Malaysia, Majlis perkahwinan 1Malaysia dan Salam 1Malaysia sahaja tanpa pengisian pengisian untuk mengubah minda rakyat untuk bersatu tanpa mengambilkira faktor kaum atau dasar dasar untuk menujudkan perpaduan antara kaum dinegara ini supaya kepentingan rakyat diletak "di atas segala kepentingan lain dan mengutamakan keberkesanan serta keberhasilan sesuatu program yang dirancang"???

Sepatutnya PM berhujah tentang dasar dasar dan tindakan kerajaan untuk memupuk perpaduan antara kaum, usaha usaha meletak " kepentingan rakyat di atas segala kepentingan lain dan mengutamakan keberkesanan serta keberhasilan sesuatu program yang dirancang" yang diterima semua rakyat sebagai indikasi konsep 1Malaysia diterima dan difahami semua rakyat, bukannya benda benda retorik/kulit seperti disebutkan oleh beliau. Ataupun beliau tiada apa satu pun dasar/tindakan yang boleh disebut untuk menyokong dasar 1 Malaysia tersebut???

Kerana konsep 1Malaysia adalah hanya pada kulit sahajalah, UMNO dilihat cuba menipu rakyat dengan bercakap tentang 1Malaysia dan dimasa yang sama bercakap tentang perkauman sempit seperti yang banyak disiarkan di Utusan Malaysia serta ucapan beberapa pemimpin UMNO sendiri serta dasar dasar yang meminggirkan rakyat seperti GST dan lain lain lagi."
 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI