PERMATANG PAUH JADI TUMPUAN KEMBALI


Parlimen Permatang Pauh setelah dikosongkan oleh penyandangnya, Dato' Seri Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden KeAdilan. Kini telah sahlah Ketua Umum Parti KeADILan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bertanding ditempat itu.
Anwar mula mewakili Permatang Pauh pada tahun 1982 menewaskan calon PAS, Zabidi Ali (14,352 majoriti), 1986 menewaskan Mohamad Sabu (10,479 majoriti), 1990 mengalahkan Mahfuz Omar (16,150) dan 1995 menewaskan calon DAP, Abdul Rahman Manap dengan 23,515 majoriti.Pada tahun 1999, Wan Azizah menang dengan majoriti 9077 menewaskan bekas Setiausaha Politik Anwar, Dato' Dr Ibrahim Saad, dikatakan kerana undi simpati terhadap Anwar. Pada 2004 kerusi Permatang Pauh dikekalkan dengan majoriti yang kecil (590 undi) dengan menewaskan bekas Imam Besar Masjid Negara, Dato' Pirdaus Ismail. 2008 menyaksikan Wan Azizah mengekalkan kerusinya dengan majoriti lebih besar iaitu 13,388.
Satu lagi fakta yang manarik berlaku disini ialah kejadian pada PR ke 11 dimana calon BN yang terkenal hingga sekarang dengan gelaran "imam duit" menyepak tong undi dalam ekekcohan semasa pengiraan yang menyebelahi DS Wan Azizah.
Menariknya sekali ini ialah dengan semangat lebih, entah tenaganya kurang atau tidak bila Ezam setiap hari mengeluarkan kenyataan untuk bertanding melawan DS Anwar Ibrahim.
Kata Ezam BN dan UMNO perlu menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim habis-habisan dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh kerana ia merupakan satu pertarungan moral. Moral siapakah yang dikatakan Ezam ? adakah moral DS Anwar yang perlu ditebus kembali bila dia kelhilangan kerusi Permatang pauh akibat Fitnah Liwat dan kembali berulang pada tahun ini, tajuk yang sama tapi watak yang berbeza.
Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berkata, BN harus ‘masuk ke gelanggang’ dengan keyakinan tinggi kerana dari segi moralnya parti itu berada di pihak yang benar. ‘‘Justeru kita tidak harus melihat ini politik kalah menang sebaliknya satu pertarungan moral, satu pertempuran untuk mempertahan dan menegakkan kebenaran,’’ katanya .
Se ingat saya tidak ada pengumuman resmi dari MT UMNO adakah beliau diterima atau tidak menjadi ahli UMNO, dari menyibuknya Ezam sekarang adakah berasas atau tidak atau cuma buang masa sahaja......

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI