Calon BN hero yang Haprak !!

Calon BN hero yang haprak
Ditulis oleh http://greencresent-wanibrah.blogspot.com/
FRIDAY, 21 AUGUST 2009 06:24

Sehingga kini, BN menghadapi hawa kempen yang merimaskan ekoran daripada calonnya Rohaizat Othman berdepan dengan 'penyakit' peribadi yang kini menular menjadi wabak yang bakal melemahkan seluruh urat saraf jentera kempen BN. ia suatu realiti yang sedang dihadapi, tatkala kelmarin Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan telah menabalkan Rohaizat sebagai hero (disebut juga wira).

Namun, hari ini gelaran itu telah dilucutkan oleh kawan (rakan kongsi syarikat guamannya), Yusri Ishak, ekoran pendedahan peristiwa sebenar di sebalik tindakan pihak Malaysian Bar membatalkan status peguam calon BN itu. Maka, layaknya calon BN kali ini dilabelkan sebagai hero yang kini jadi haprak.

Label haprak mungkin tak patut, tetapi dikira padan dengan rencahan 'bohong' yang tak berselindung dibuat oleh Ahmad Maslan dan Rohaizat sendiri. Natijah pembohongan kemudian haprak itu, mungkin boleh dinilai daripada lakaran perisitiwa-peristiwa berikut:

1. Terbaru - tindakan Yusri Ishak membuat kenyataan menjawab omongan Ahmad Maslan bagi pihak Rohaizat dalam kes penyelewengan (misconduct) wang pelanggan mereka ketika menjadi rakan kongsi firma guaman.



2. Kelmarin: Rohaizat - Hero atau haprak! Rohaizat seorang hero kata Ahmad Maslan ketika sidang media disiarkan RTM dalam siaran beritanya, 18 & 19 Ogos 2009.

3. Sebelum itu, 19 Ogos Tengku Razaleigh Hamzah telah membuat kenyataan discredit terhadap calon BN, Rohaizat ekoran kenyataan Malaysia Bar yang membatalkan Rohaizat selaku peguamcara dan peguambela.


4. Pada 18 Ogos, sidang media Ahmad Maslan antaranya menyebut Rohaizat, yang menjadi mangsa keadaan setelah rakan kongsi beliau meninggalkan firma berkenaan, terpaksa memikul tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah yang ditimbulkan rakannya. Rakan yang dimaksudkan ialah calon BN, Yusri Ishak.

5. Pihak Setiausaha Malaysian Bar, pada 18 Ogos telah mengeluarkan kenyataan mengesahkan nama Rohaizat telah dibatalkan statusnya sebagai peguam.

6. Pada 7 Mac 2008, Malaysian Bar telah membatalkan Rohaizat sebagai peguam, diikuti dengan penolakan rayuan makamah pada 12 Ogos 2009 lalu.

Sehubungan dengan peristiwa tersebut, nyata sekali isu Rohaizat adalah lebih buruk (bertaraf haprak) berbanding calon BN, Wan Mohd Farid calon BN di pilihan raya kecil parlimen Kuala Terengganu pada Disember 2008 lalu. Ketika itu, BN telah kalah di Kuala Terengganu ekoran daripada calonnya dilabelkan sebagai seorang yang sombong.


Persoalannya, jika rakyat Kuala Terengganu telah menolak calon BN yang sombong, apakah rakyat di Permatan Pasir boleh menerima hero bertaraf haprak? Jika haprak itu lebih teruk lagi daripada sombong, selayaknya (lebih aula lagi) rakyat Permatang Pasir menolak calon BN itu. Jika begitu, besar kemungkinan BN akan kalah sekali lagi di Permatang Pasir!



Namun, Tuhan Yang Esa tetap bersifat amat pengampun lagi mengasihani. Setiap hambanya yang bertaubat pasti akan mendapat nikmat-Nya. Atas sifat berbohong adalah salah satu sifat haprak yang boleh diubah dengan cara meninggalkan amalan buruk itu dan kembali kepada beramal secara kebenaran.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI