01 April 2008

TAFSIR SURAH AL MAIDAH 80-82 ILMU DI KALANGAN ORANG FASIK

Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Ilmu dikurniakan di kalangan mereka yang hina. Yang dimaksudkan dengan ilmu di kalangan orang yang hina adalah ilmu di kalangan orang yang fasik. -->-->
Orang yang fasik bercakap tentang ilmu bersandarkan ayat al-Quran dan hadis Nabi s.a.w.?Apabila keadaan ini berlaku menjelaskan bahawa inilah penyakit yang melanda umat zaman dahulu.
Menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran tidak berjalan kerana orang yang fasik mempunyai sifat penakut kerana rohnya tidak kuat dan mereka pula takut kepada dosanya.
Mereka sedar bahawa mereka mempunyai ilmu dan dosa. Mereka sedar bahawa mereka mempunyai perasaan takut mati. Orang sedemikian rupa mendapat ilmu dalam perkara agama.
Apabila berlaku keadaan demikian, maka menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran ditinggalkan, tidak dilaksanakan dengan jayanya.
Seterusnya Allah Taala berfirman yang bermaksud, "Engkau melihat kebanyakan daripada mereka itu berwalikan kepada orang-orang yang kafir." (Surah al-Maidah: 80)
Kebanyakan daripada mereka itu (orang kafir dari ahlil kitab) berwalikan kepada orang-orang kafir. Yang dimaksudkan dengan berwalikan dengan orang kafir di sini adalah berwalikan kepada orang kafir musyrikin seperti orang kafir Makkah.
Inilah kawan mereka, tidak menjadi pengikut Nabi Muhammad s.a.w. pada hal mereka mengetahui isi kandungan kitab Allah.
Sesetengah ulama lain menyatakan yang dimaksudkan dengan ayat ini adalah orang-orang munafik. Dia mengaku beriman sedangkan hatinya tidak beriman. Antara dalilnya adalah berwalikan kepada orang kafir dengan sebab itulah mereka tidak menjalankan perintah Allah dengan cara yang betul dan sesungguhnya.
Firman Allah yang bermaksud, "Alangkah buruknya apa yang mereka kemukakan untuk diri mereka." (Surah al-Maidah: 80)
Kalau itulah amalan mereka maka itulah amalan yang buruk, tidak boleh menjadi bekalan pada hari kiamat.
Firman Allah yang bermaksud, "bahawa Allah memurkai mereka itu." (Surah al-Maidah: 80)
Allah Taala memurkai golongan seperti ini kerana tidak mencegah kemungkaran, reda kepada perkara tersebut dan berwalikan kepada orang kafir.
Firman Allah lagi yang bermaksud, "Dan di dalam azab neraka mereka kekal selama-lamanya." (Surah al-Maidah: 80)
Apabila mereka menjadi kufur kepada perintah Allah sudah pasti mereka kekal di dalam neraka.
Firman Allah yang bermaksud, "Kalaulah sekiranya mereka itu benar-benar beriman kepada Allah dan kepada Nabi s.a.w. dan kepada apa yang diturunkan kepadanya (al-Quran), tidaklah mereka itu menjadikan orang kafir itu sebagai wali mereka.
"Dan kebanyakan daripada mereka itu adalah orang-orang yang fasik (keluar daripada taat kepada Allah dan rasul-Nya s.a.w.)" (Surah al-Maidah: 81)
Mereka tidak taat kepada Allah dan Rasul-Nya sekali gus menolak al-Quran sebagai kitab panduan kehidupan mereka di dunia ini.
Firman Allah yang bermaksud, "Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad s.a.w.) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.
"Dan demi sesungguhnya engkau dapati orang-orang yang dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman adalah orang-orang yang berkata, "bahawa kami ini ialah orang-orang Nasara.
"Yang demikian itu disebabkan ada antara mereka pendita-pendita dan ahli ibadat dan kerana mereka tidak pula berlaku sombong." (Surah al-Maidah: 82)
Para ulama membincangkan sebab turunnya ayat ini. Al-Qurtubi dan Ibnu Kathir serta ulama-ulama tafsir yang lain telah menyebut beberapa peristiwa yang berkait dengan ayat ini dan mereka mengatakan bahawa peristiwa-peristiwa ini adalah sebab kepada Allah SWT menurunkan ayat ini untuk menjadi pengajaran kepada orang-orang yang beriman.
Yang pertama ayat ini diturunkan bersempena dengan Raja Najasyi (Raja Habasyah), pembesar-pembesar dan pengikut-pengikutnya, apabila tiba kepada mereka orang-orang Islam yang berhijrah dalam peristiwa hijrah yang pertama sebelum daripada berhijrah ke Al-Madinatil Munawwarah. - lanh

MB PERAK SIMBOL PERPADUAN RAKYAT PELBAGAI KAUM

Tarmizi Mohd Jam

KESIMPULANNYA, YAB Menteri Besar Perak yang baru, Ir. Mohd Nizar Jamaluddin seorang yang luar biasa dan tidak di ketengahkan sebelum ini kehebatannya menguasai empat bahasa utama dan tiga dialek Cina.
Hari itu, kawan saya yang turut melihat catatan sejarah berkenaan, kagum dan teruja dengan kemahiran berbahasa Ir. Mohd Nizar. Beliau bukan sahaja petah berbahasa Inggeris, juga mahir menggunakan bahasa Tamil dan Tionghua.
Pendek kata, Menteri Besar Perak itu telah memukau masyarakat kaum Cina yang hadir di majlis tersebut apabila beliau telah bertutur dengan bahasa Mandarin, Hokkien, Kantonese, Tamil, kemudiannya Inggeris dan Melayu.
Mereka yang hadir terus tergamam dengan kelebihan dan kemahiran Ir. Mohd Nizar itu.
Sebelum ini tiada Menteri Besar Perak, dan Menteri-Menteri Besar negeri lain (dari bangsa Melayu) yang fasih berbahasa Tionghua dan Tamil seperti Ir. Mohd Nizar.
Kebanyakannya, menggunakan bahasa Melayu dan Inggeris. Barangkali kerana kelebihan ini, PAS Perak mengemukakan Ir. Mohd Nizar sebagai calon Menteri Besar kerana percaya bahasa mampu menyatukan rakyat pelbagai kaum.
Di Kelantan, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat juga petah berbahasa Arab dan Urdu. Selain dari bahasa Melayu dan Inggeris. Kelebihan ini, dianggap pemerhati politik sebagai suatu mata rantai dalam komunikasi dengan pelbagai peringkat masyarakat.
Ustaz Azizan Abdul Razak yang baru mengetuai Kerajaan Negeri Kedah juga mahir berbahasa Arab dan Inggeris selain berbahasa Melayu.
Lebih 5,000 hadirin dari masyarakat Tionghua di Dewan Dou Mu Ipoh, kebanyakannya terpukau dan tergamam apabila mendengar Ir. Mohd Nizar yang berbangsa Melayu, seorang Menteri Besar pula, menuturkan dengan fasih bahasa ibunda mereka dalam tiga dialek - Mandarin, Hokkien dan Kantonese.
Lagi mengejutkan dan menyentak emosi mereka, apabila Menteri Besar Perak itu berucap pula dalam bahasa Tamil yang petah.
Ini menyebabkan, hadirin terharu dan melihat ia suatu anugerah Tuhan kepada rakyat negeri Perak yang bersifat pelbagai kaum itu.
Dalam sunyi sedan terharu itu, dewan bergema dengan tepukan hadirin sebaik ucapan-ucapan dalam pelbagai bahasa tadi, dituturkan.
Itu tanda terima kasih dan terharu mereka kepada Menteri Besar dari PAS itu, ujar seorang rakan yang menceritakan semula program tersebut.
Saya memang bercadang untuk pergi ke sana hari itu. Beberapa kawan-kawan yang dipelawa, semua ada hal masing-masing. Dari Kuala Lumpur ke Ipoh, kalau seorang diri memandu, cukup membosankan.
Hasrat untuk menyelami dan melihat "kewibawaan" Menteri Besar Perak yang baru, YAB Ir. Mohd Nizar Jamaluddin tidak kesampaian.
Ir. Mohd Nizar dijemput hadir oleh pihak penganjur untuk berucap pada program forum terbuka itu. Beliau bukanlah ahli panel forum, tetapi diberi penghormatan untuk berucap.
Setiausaha PAS Perak ini, agak saya belumlah teruji selama ini berucap pada majlis-majlis besar politik seumpama itu. Apatah lagi, kini beliau seorang Menteri Besar.
Sayapun tidak pula mendengar sebelum ini, nama beliau ditonjolkan dalam program-program anjuran Lajnah Perpaduan Antara Kaum PAS Pusat yang dipengerusikan oleh Ustaz Dr. Mujahid Yusuf, yang kini menang di Parlimen Parit Buntar.
Barangkali, bukan sahaja Ir. Mohd Nizar tidak termimpi untuk menduduki kerusi nombor satu di Perak itu, malah rakan-rakan kepimpinan PAS yang lain rasanya, semacam tidak percaya PAS "memiliki" seorang Menteri Besar selepas 8 Mac lalu.
Itulah sebab mengapa saya kepingin sangat untuk melihat dengan mata sendiri "kejadian" forum tersebut.
Ir. Mohd Nizar telah hadir di forum 'Apa Selepas Ini (What's Coming Next)' dianjurkan oleh empat media cetak Cina utama iaitu Guang Ming Daily, Sin Chew Daily, Eye Asia dan Sin Chew-i.
Ia telah berlansung pada hari Ahad lalu (16 Mac 2008) di Dewan Dou Mu, Ipoh pada jam 2 petang. Inisiatif empat media cetak berbahasa Cina itu patut dipuji.
Ahli Forum lain termasuklah Naib Presiden PKR, Dr Lee Boon Chye, Penerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham, Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong dan Ketua Editor Sin Chew, Tay Tian Yan.
Ir. Mohd Nizar, seorang jurutera bertauliah telah dijemput oleh Ngeh untuk menyertai forum tersebut.
Menurut sumber, kehebatan Ir. Mohd Nizar itu telah mengubah persepsi serong masyarakat Tionghua dan Tamil di negeri itu.
Sebaliknya, mereka melihat kemampuannya berbahasa Melayu, Tionghua, Tamil dan Inggeris sebagai tokoh yang tiada tandingan, malah berupaya untuk membela nasib mereka di negeri itu.
Mereka tetap percaya "bahasa" berupaya menjadi faktor utama dalam membentuk perpaduan masyarakat pelbagai kaum, apatah lagi Menteri Besar sendiri memiliki kemahiran berbahasa semua kaum di negeri Perak itu.
Apa yang penting kata sumber itu lagi, kekuatan Kerajaan Campuran di Perak akan lebih terserlah jika pelbagai program membela rakyat (negeri berkebajikan) dilaksanakan segera serentak dengan pembangunan ekonomi sebagai memenuhi tawaran pilihan raya ke 12 yang lalu.
Oleh kerana tiada kawan-kawan yang berkelapangan hari itu, saya membatalkan hasrat untuk meninjau forum ulung tersebut.
Lagipun, esoknya (17 Mac 2008) memang saya akan turun ke Ipoh untuk bertemu Ir. Mohd Nizar sekitar jam 3 petang bersama Naib Presiden PAS, Haji Mohd Sabu. - mks

BENARKAH KITA MENCINTAI DAN MENJADIKAN NABI SEBAGAI IKUTAN ?



Ustaz Zainudin Hashim Fri Mar 21, 08 3:42:23 pm MYT


Pertama kali diucapkan selamat menyambut hari kelahiran baginda Rasulullah s.a.w kepada semua kaum muslimin dan muslimat, semoga sambutan kali ini memberi nafas baru kepada kita untuk menjadikan segenap ajaran baginda inspirasi menuju kecemerlangan hakiki.
Namun apa yang perlu diutarakan kepada sidang pembaca setia harakahdaily.net, ialah satu persoalan yang mungkin tidak terlintas dalam pemikiran kita semua, berhubung kebenaran kecintaan dan ikutan kita terhadap baginda Rasulullah s.a.w
Isu perarakan yang dilakukan pada awal pagi 12 Rabiulawal saban tahun seolah-olah menggambarkan bahawa rakyat Malaysia yang beragama Islam menunjukkan kesungguhan mereka untuk mencintai Rasulullah, tetapi apakah benar mereka mencintai Rasulullah setelah selesai melakukan perarakan?.
Sesungguhnya kecintaan terhadap Rasulullah tidak terhenti pada majlis perarakan, kalau itu yang berlaku, ia bermakna tidak ada perbezaan dengan tindakan Abu Lahab (Pak Cik Nabi) setelah mengetahui bahawa Rasulullah diputerakan, lantas beliau mendakap jasad baginda yang mulia dan membawanya mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali pusingan (serupa amalan tawaf mengelilingi Kaabah).
Tetapi apa yang terjadi kepada Abu Lahab setelah baginda meningkat dewasa dan dilantik pula menjadi Rasul terakhir, beliaulah orang yang paling keras menentang kebenaran yang dibawa oleh anak saudaranya sendiri.
Inilah yang terjadi kepada kebanyakan umat Islam dalam negara kita, pada waktu pagi berarak, dan di waktu petang hari melakukan tindakan yang menentang Islam dengan penganjuran program maksiat seperti membenarkan konsert Akademi Fantasia 6 disiarkan menerusi Astro dua hari selepas berarak (22 Mac 2008).
Tidakkah golongan seperti ini perlu memerhatikan ayat Allah menerusi surah Ali Imran ayat 31 yang bermaksud: Katakanlah Wahai Muhammad (kepada umatmu) Jika kamu cintakan Allah, maka ikutlah aku, pasti Allah cinta kepada kamu.
Dalam ayat 21 surah al-Ahzab, Allah menegaskan bahawa: Sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh teladan ikutan yang baik. Sementara dalam ayat 8 surah as-Soff maksudnya: Dialah (Allah) mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar dengannya dapat mengalahkan agama seluruhnya walaupun tindakan baginda itu tidak disukai oleh golongan orang-orang musyrikin.
Apabila kita merujuk kepada ketiga-tiga ayat di atas, yang menganjurkan kepada kita agar mencintai baginda, menjadikan baginda contoh teladan, membawa petunjuk ke jalan kebenaran, dan banyak lagi, tetapi adakah kita telah mengikut saranan ayat-ayat di atas.
Umat hari ini selepas berarak, mereka membenci sunnah-sunnah Nabi, sebagai contoh melantik para pemimpin yang tidak menjalankan hukum-hukum Allah sampai hari ini walaupun negara sudah merdeka lebih lima puluh tahun.
Mereka juga tidak menjadikan baginda Rasulullah s.a.w sebagai contoh dalam segenap aspek kehidupan sebagai muslim, ini termasuk dalam aspek pentadbiran negara, institusi kewangan, kemasyarakatan, persekitaran dan lain-lain, semuanya diikat dengan sistem Sekularisme, Kapitalisme dan lain-lain.
Malah mereka juga tidak yakin bahawa agama Islam adalah agama yang betul dengan prinsip rukunnya yang lima, hingga mencipta satu agama baru "Islam Hadhari" dengan prinsip yang sepuluh dengan pelbagai alasan.
Dalam Islam, perkataan Islam dan Iman tidak boleh dipisahkan bagaikan aur dengan tebing, jadi kalau ada Islam Hadhari, mestilah juga ada istilah Iman Hadhari, Islam Hadhari diterjemahkan dengan Islam yang bertamadun, ini menunjukkan ada lagi istilah Islam yang tidak bertamadun.
Inilah yang dikatakan bahawa kalau tidak mahu terima Islam sebenar, itu adalah haknya untuk menolak, tetapi jangan sampai mengajak orang ramai (rakyat) menentangnya juga.
Ingatlah apa yang pernah diungkapkan oleh Saidina Omar Bin al-Khattab: "Dulu kami adalah golongan yang hina kerana menolak Islam, kemudian Allah muliakan kami dengan Islam, tetapi apabila jika kami mencari kemuliaan selain daripada Islam, pasti Allah akan timpakan penghinaan atas diri kami". - mns

SENARAI EXCO NEGERI PERAK


IPOH 31 Mac — Pejabat Menteri Besar Perak hari ini mengumumkan senarai portfolio 10 anggota Exco kerajaan campuran negeri yang mengangkat sumpah jawatan Sabtu lepas dan portfolio yang dipegang Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin.
Menteri Besar bertanggungjawab bagi portfolio Jawatankuasa Pembangunan Ekonomi, Tanah, Hasil Bumi dan Sumber Asli, Keselamatan dan Pembangunan Luar Bandar.
Senarai portfolio bagi 10 anggota Exco yang terdiri daripada enam anggota Dewan Undangan Negeri dari DAP, tiga Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan seorang wakil PAS, mengikut kenyataan yang dikeluarkan di sini ialah seperti berikut:

1. Ngeh Koo Ham (Adun Sitiawan): Pengerusi Jawatankuasa Kewangan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Tenaga dan Air dan Hal Ehwal Bukan Islam.

2. Nga Kor Ming (Pantai Remis): Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan Awam.

3. A. Sivanesan (Sungkai): Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar dan Sumber Manusia.

4. Seah Leong Peng (Pasir Bedamar): Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Belia dan Sukan.

5. Chen Fook Chye (Keranji): Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan dan Integrasi Nasional dan Hal Ehwal Pengguna.

6. Su Keong Siong (Pasir Pinji): Pengerusi Jawatankuasa Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Komunikasi.

7. Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang): Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pertanian dan Perdagangan.

8. Tai Sing Ng (Kuala Sepetang): Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Industri dan Penerangan.

9.Mohd Osman Mohd Jailu (Changkat Jering): Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Insan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO).

10. Mohd Zainuddin Mohd Yusof (Lubuk Merbau): Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pendidikan Islam, Wanita dan Kebajikan.