25 Mei 2009

Ahli gerakan Islam perlu tahu uslub dakwah

Ustaz Zainudin Hashim Fri May 22, 09 11:26:08 am MYT

Perbincangan ini adalah mengenai keperluan anggota-anggota jemaah mengetahui selok-belok kaedah yang berkesan bagi menyampaikan mesej dakwah, sama ada di kalangan saudara-saudara seagama, ataupun kepada mereka yang bukan Islam. Ia lebih dikenali dalam konteks dakwah sebagai 'uslub dakwah' atau gaya, pendekatan, cara, kaedah dan sebagainya.

Ini penting kerana dengan memelihara uslub ini akan lebih menceriakan arena dakwah, kerana ia lebih memfokuskan kepada golongan sasaran, serta menentukan sama ada dakwah yang dijalankan itu benar-benar menepati acuan, kaedah atau sebaliknya matlamat jangka panjang dan pendek, ia bergantung kepada sejauhmana penerapan itu dibuat.
Menurut golongan para pendakwah atau daie, kejayaan atau keberkesanan dakwah yang dilakukan oleh pendakwah, ada kaitan dengan pengamalan seseorang pendakwah yang tersirat dalam ciri-ciri yang disebutkan sebelum ini.

Antara lain ketaatan kepada pemimpin, menjaga kerahsiaan, memperkasa diri dengan amalan-amalan Islam seperti memberi perhatian kepada pengukuhan ilmu-ilmu alat, membudayakan pembacaan al-Quran, memastikan isteri dan anak perempuan menutup aurat, mewajibkan perkara sunat untuk diri sendiri, tidak melaga-lagakan pemimpin, menjaga solat berjemaah, memimpin pertubuhan, mampu kendali majlis keramaian atau usrah, menepati janji dan tidak merokok.

Pada masa yang sama juga, pendakwah khususnya di kalangan anggota gerakan Islam meletakkan perkara-perkara berikut sebagai asas kepada uslub dakwah:

1. Berhikmah:
iaitu meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya, ia disaring daripada firman Allah SWT menerusi ayat 125 urah an-Nahl yang bermaksud:

"Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik."

Hikmah yang dimaksudkan dalam ayat di atas mengandungi pelbagai tujuan yang boleh diselaraskan kepada uslub dakwah, antaranya:

a) Menghormati kotak pemikiran golongan sasaran,
maknanya pendakwah perlu melihat tahap mentaliti mereka sebelum menyampaikan sesuatu idea, ditakuti jika tidak sampai apa yang diutarakan, berkemungkinan besar akan menjadi sia-sia, kerana baginda Rasulullah s.a.w. ada menegaskan bahawa: "Bercakaplah kepada orang ramai menurut tahap cara berfikir mereka."

b) Menggunakan gaya bahasa yang mudah difahami dengan mengelak bahasa bunga yang merumitkan golongan sasaran atau menggunakan bahasa secara berterus-terang hingga dapat digarap dengan mudah.

c) Memilih waktu yang sesuai untuk bercakap pada perkara berhubung Islam atau dakwah, ia disandarkan kepada satu peristiwa yang pernah terjadi pada Abdullah bin Mas'ud (sahabat Nabi), di mana beliau sering bercakap tentang Islam pada setiap hari Khamis, salah seorang pendengar setianya bertnya, alangkah bagusnya jika engkau dapat bercakap tentang Islam setiap hari wahai Ibnu Mas'ud, beliau menjawab;

aku tidak mahu berbuat demikian bimbang ia akan membosankan kamu semua, aku berbuat demikian sebagai meneladani apa yang pernah dilakukan oleh baginda Rasulullah s.a.w. ke atas kami.
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

d) Mengehadkan masa ketika bercakap
iaitu pendakwah tidak meleret-leret ketika menyampaikan pandangannya tentang sesuatu topik, kerana boleh jadi yang mendengarnya seorang yang sakit, orang tua atau yang mempunyai keperluan lain, lebih-lebih lagi ketika menyampaikan khutbah para jemaah tidak boleh balik awal sebelum solat dilaksanakan dan sebagainya, Rasulullah s.a.w. bila berkhutbah menggunakan pendekatan yang sederhana dan segera agar tidak menyebabkan jemaah lama menunggu.

2. Nasihat yang baik:
Iaitu satu nasihat atau peringatan yang boleh melunakkan hati-hati manusia yang keras dengan amalan ahli dunia yang lupakan akhirat khususnya pada hari ini, di mana ramai manusia yang lebih cenderung kepada aspek sukan dan hiburan keterlaluan hingga boleh meninggalkan tugas utama sebagai Muslim/Muslimah iaitu solat fardu lima waktu, begitu juga pendakwah adalah disaran untuk memperbanyak mengingatkan manusia tentang dosa, pahala, syurga, neraka, balasan baik dan buruk. Ia adalah bertujuan untuk mencairkan manusia.

Pendakwah atau daie perlu memelihara perkara berikut:

* Ringkas yang berkesan dan tidak menjemukan penyampaian.
* Menghimpunkan antara perkara baik dan buruk untuk difikirkan.
* Memperbaykan sebutan mengenai nikmat Allah ke atas manusia.
* Menyediakan jalan untuk menuju kesempurnaan dalam hidup di dunia dan akhirat.


3. Berbahas dengan cara yang baik:
Berbahas adalah salah satu wasilah atau pendekatan dalam menyampaikan sesuatu hujah, adakalanya ia bersifat mulia dan pada ketika yang lain pula bersifat buruk, ia bergantung kepada sejauh mana cara berbahas tanpa mengikut aliran emosi, berbahas dengan cara mulia ada disebut dalam ayat di atas, surah an-Nahl 125 maksudnya:

"Berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik."

Ada pun berbahas yang cenderung kepada sifat tercela disebut Allah dalam surah al-Haj ayat 8 maksudnya:

"Dan ada di antara manusia yang membantah dalam perkara-perkara yang berhubung dengan Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan, dan tidak berdasarkan sebarang keterangan, dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran."

4. Berbahas dengan cara yang mulia berdasarkan elemen terbaik yang digunakan oleh pendakwah, iaitu mengemukakan hujah mudah tetapi benar yang boleh membuka minda manusia seperti yang ditegaskan Allah mengenai kisah Nabi Ibrahim a.s. yang berdialog dengan kaumnya, di mana kisah itu dipaparkan menerusi ayat 258 surah al-Baqarah maksudnya:

"Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah yang menghidupkan dan yang mematikan," ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah ia dari barat?" maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim."

Pendakwah boleh juga mengambil inisiatif dengan menggunakan pendekatan al-Quran bagi menguatkan hujahnya ketika berbahas atau berdialog dengan golongan sasaran, apatah lagi mereka yang agak degil dan keras kepala.

Ayat 35-37 surah at-Tur boleh dijadikan modal berdakwah, firman Allah maksudnya:

"(Mengapa mereka tidak beriman?) Adakah mereka telah tercipta dengan tiada yang menciptanya, atau adakah mereka yang mencipta diri mereka sendiri? (35). Adakah mereka yang mencipta langit dan bumi itu? (sudah tentu tidak!) bahkan mereka adalah orang-orang yang tidak meyakini (kebenaran apa yang mereka pernah mengakuinya). (36) Adakah pada tangan mereka perbendaharaan Tuhanmu (sehingga mereka boleh memberi atau menahan sesuatu nikmat atau pangkat), atau merekalah yang berkuasa mentadbirkan segala-galanya?(37)"

Pendekatan dakwah melalui kisah teladan dalam al-Quran atau pada Sirah Nabi Muhammad s.a.w. Sesungguhnya kisah-kisah benar yang dipaparkan dalam al-Quran sebenarnya mampu menarik minat golongan sasaran kepada Islam, kerana ia bukanlah kisah dongengan, tetapi kisah benar yang dikisahkan Allah Yang Maha Benar untuk menjadi bahan renungan, kesedaran dan membuka minda untuk berubah.

Sebagai contoh kisah yang dipaparkan melalui ayat 259 surah al-Baqarah yang bermaksud:

"Atau (tidakkah engkau rasa pelik memikirkan wahai Muhammad) tentang orang yang melalui sebuah negeri yang telah runtuh segala bangunannya, orang itu berkata: "Bagaimana Allah akan menghidupkan (membina semula) negeri ini sesudah matinya (rosak binasanya)?" Lalu ia dimatikan oleh Allah (dan dibiarkan tidak berubah) selama 100 tahun, kemudian Allah hidupkan dia semula lalu bertanya kepadanya: "Berapa lama engkau tinggal (di sini)?" Dia menjawab: "Aku telah tinggal (di sini) sehari atau setengah hari." Allah berfirman: "(tidak benar), bahkan engkau telah tinggal (berkeadaan demikian) selama 100 tahun. Oleh itu, perhatikanlah kepada makanan dan minumanmu, masih tidak berubah keadaannya, dan perhatikanlah pula kepada keldaimu (hanya tinggal tulang-tulangnya bersepah), dan Kami (lakukan ini ialah untuk) menjadikan engkau sebagai tanda (kekuasaan kami) bagi umat manusia; dan lihatlah kepada tulang-tulang (keldai) itu, bagaimana Kami menyusunnya kembali kemudian Kami menyalutnya dengan daging" Maka apabila telah jelas kepadanya (apa yang berlaku itu), berkatalah dia: "Sekarang aku mengetahuiNya (dengan yakin), Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."

Kesimpulan daripada ayat di atas, bahawa Allah SWT menganjurkan kepada manusia untuk melancong (bukan tujuan maksiat) bagi melihat kebesaran Allah SWT, penting untuk memikirkan pada bahan-bahan ciptaan Allah di muka bumi, menentukan aspek kematian dan kebangkitan yang pasti berlaku, penjelasan mengenai tempoh mati dan hidup tidak boleh dikiaskan dengan kehidupan di dunia, membuktikan kekuasaan Allah dalam melakukan apa sahaja walaupun tidak dapat diterima oleh akal fikiran manusia yang terbatas.

5. Menggunakan teknik soal jawab ketika berdakwah:
Penggunaan teknik soal jawab dalam berdakwah, dianggap sebagai satu cara terbaik, kerana ia disandarkan kepada cerita dalam al-Quran, di mana Allah SWT bertanya kepada manusia dalam banyak yang bersifat soalan yang perlu dijawab oleh manusia, antara ayat-ayat berkenaan ialah:

* Ayat 1-3 surah al-Ma'un: "Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? (1). Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, (2) Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.(3)"

* Surah al-Fil: "Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)? (1) Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka? (2) Dan ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan,(3) Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras, (4) Lalu ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.(5)"

6. Membawa contoh-contoh perumpamaan atau bidalan ketika berdakwah:
Penguasaan tentang ayat-ayat al-Quran menjadi keutamaan kepada pendakwah, justeru mereka boleh menggunakan ayat-ayat bersifat perumpamaan seperti yang disebut oleh al-Quran menerusi ayat 261 surah al-Baqarah:

"Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi 100 biji. dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya."

Kesimpulannya, apabila uslub dakwah yang disyorkan di atas dapat direnungi bersama oleh mereka yang bergelar pendakwah, khususnya yang menjadi anggota gerakan Islam, insya-Allah ia akan menjadi satu pendekatan yang mampu mencairkan manusia yang cemderung kepada kebenaran Islam. Selamat Mencuba. - lanh

5 strategi kemenangan !!!

Oleh
Ustaz Nasrudin TantawiTimbalan Ketua Pemuda Pas Pusat

Kemenangan yang diburu tidak mudah untuk dicapai , namun kita tidak boleh putus asa . Kerja kuat dan gigih berusaha adalah ikhtiar yang dituntut sebelum kemenangan dikurniakan oleh Allah swt .
Sebegai sebuah Gerakan Islam , sekurang – kurangnya kita mempunyai 5 strategi utama untuk memastikan kemenangan kekal menjadi milik kita .

1. Taqwa. [ taat ]
Saidina Umar al Khattab Rha pernah mengutuskan surat wasiat kepada Komander Tentera Islam di Iraq iaitu Saad bin Abi Waqqas Rha :

( فإني آمرك ومن معك من الأجناد، بتقوى الله على كل حال، فإن تقوى الله أفضل العدة مع العدو، وأقوى المكيدة في الحرب، وآمرك ومن معك أن تكونوا أشد احتراساً من المعاصي منكم من عدوكم، فإن ذنوب الجيش أخوف عليهم من عدوهم، وإنما ينصر المسلمون بمعصية عدوهم لله، ولولا ذلك لم تكن لنا بهم قوة، لأن عددنا ليس كعددهم، ولا عدتنا كعدتهم فإن استوينا في المعصية كان لهم الفضل علينا في القوة

Sesungguhnya aku memerintahkan engkau dan seluruh tentera yang bersamamu agar bertaqwa kepada Allah swt dalam apa jua keadaan . Sesungguhnya Taqwa adalah sebaik – baik persediaan dan strategi yang paling kuat di dalam peperangan .
Aku perintahkan engkau dan siapa jua yang bersamamu bahawa kamu mestilah benar – benar berwaspada daripada maksiat yang tercetus dikalangan kamu jua dari musuh – musuh kamu . Sesungguhnya dosa yang dilakukan oleh tentera lebih ditakuti ke atas mereka berbanding musuh – musuh mereka .

Sesungguhnya orang – orang Islam diberi kemenangan dengan maksiat yang dilakukan oleh musuh mereka kepada Allah swt . Jika tidak demikian , tidaklah kita memiliki kekuatan untuk mengatasi mereka . Kerana bilangan kita tidaklah sama berbanding jumlah bilangan mereka dan persediaan material kita jua tidak lah sama berbanding persediaan material yang mereka miliki .
Andai kita juga turut melakukan maksiat sebagaimana mereka melakukan maksiat nescaya mereka lebih kuat dan hebat daripada kita .

Saidina Umar al Khattab .
Berasaskan wasiat Saidina Umar al farouk , petugas parti mestilah memberi perhatian serius agar tiada dikalangan kita terjebak atau terjerumus dalam kancah maksiat dan mungkar . Sebaliknya bertaqwa kepada Allah swt . Melaksanakan apa yang diperintah dan tinggalkan apa yang dilarang oleh Allah swt .

Maksiat dan mungkar menjadi penghalang utama kemenangan dan kalaupun menang , kita bimbang ia hanyalah kemenangan yang rapuh dan menjadi istidraj [ pemberian -kemenangan - yang tidak diredhai oleh Allah swt ]

Semua petugas parti [ pemimpin mahupun ahli biasa ] sewajarnya mempertingkatkan hubungan dengan Allah swt dan senantiasa meletakkan diri dalam situasi beribadah kepada Allah swt. Maksud saya , pastikan apa jua kerja dan tugas yang kita lakukan adalah kerana Allah swt dan ia menjadi ibadah yang soleh walau hanya menampal poster dan memasang bendera .

2 . Juhud [ gigih dan bersungguh - sungguh ]
Biarpun kita telah menang di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu dan kita harapkan kejayaan hatrik di Bukit Gantang , tetapi kita tidak boleh leka dan over confident . Kerana kemenangan kita sebelumnya di Permatang Pauh , Kuala Terengganu atau lainnya dalam pilihanraya yang pernah kita hadapi , semuanya didahului dengan kerja kuat dan gigih . Tanpa kerja kuat kita tidak akan berjaya . Ini realitinya !

Tiada kemenangan yang boleh dicapai hanya dengan menggosok lampu ajaib aladin . Malah lampu itu pun tiada ditangan kita , apatah lagi aladin tidak wujud dikalangan kita .
Ikhtiar adalah satu kewajipan dan kesungguhan adalah satu tuntutan . Jangan ada mereka yang hanya berpeluk tubuh dan membatu diri menyaksi keperluan yang perlu diselesai dan disempurnakan . Lebih malang kalau hanya banyak cakap , komplen sana sini dan memperhabiskan biskut kopi di markaz sahaja .
Saya percaya , jika kita bersungguh – sungguh kita akan menang .

من جد وجد

3. Tawakkal . [ bergantung kepada Allah swt ]
Jangan putus harap kepada Allah swt biarpun kita menghadapi kesukaran dalam perjuangan ini . Sekalipun cabaran yang kita hadapi serta tekanan yang kita alami terlalu getir dan berat , setelah kita kerahkan segala upaya yang kita miliki , kita mesti yakin dan sandarkan keputusannya kepada Allah swt .

Setelah gigih berdakwah berhadapan dengan 1001 ragam manusia jahiliyyah , Nabi saw pernah bersabda [ berdoa ] :

اللهم قد بلغت فاشهد

– Ya Allah ! sesungguhnya telah aku sampaikan [ kebenaran ini ] maka saksikanlah ! -

4. Munazzamah [ sistematik ]
Jangan bekerja atau bertugas secara rawak atau rambang . Sebaliknya bertindak secara terancang dan berpandukan arahan serta peraturan yang telah ditetapkan oleh parti . Setiap tindakan mestilah melalui syura samaada di peringkat UPU , MTD , Kawasan , Negeri atau Pusat .

Sekalipun kita membawa kebenaran , namun tanpa rencana dan strategi yang terancang pasti sahaja kita boleh tewas .
Inilah yang telah dipertegaskan oleh Saidina Ali Karramallahuwajhah .

الحق بدون النظام يغلبه الباطل بالنظام

Kebenaran yang diperjuangan tanpa sistematikanya akan dikalahkan oleh kebathilan yang diurus secara sistematik .
Aktiviti dan gerakkerja dalam tempoh yang terhad dan kemampuan kewangan yang terbatas ini mestilah di pastikan bahawa kita tidak membazir masa dan tenaga dengan aktiviti yang tidak menepati sasaran atau gerakkerja yang tidak membawa pulangan besar kepada perjuangan .

5. Istiaanah bissobri was solah . [ mohon pertolongan dengan sabar dan doa ]
Kemenangan yang kita dambakan ini adalah daripada Allah swt , justeru itu kepadaNya kita wajib memohon kemenangan ini . Allah swt mengajar kita agar memohon pertolongan dengan sabar dan solat .

Sabar
Sabar adalah kunci kejayaan dan kemenangan . Tapi ramai yang salah faham dengan menganggap sabar sebagai kalah dan penakut . Bukankah kita mahu Allah bersama kita dalam perjuangan ini ? maka Allah swt telah berfirman :

إن الله مع الصابرين

– Sesungguhnya Allah bersama dengan orang – orang yang sabar .

Sabar dalam tindakan agar tidak gopoh dan melencong dari matlamat asal perjuangan kita .
Sabar dalam gerakkerja dan tugas . Jangan merungut dan mempersoalkan arahan .
Sabar , agar diri tidak terpengaruh dengan provokasi musuh
Sabar dari panahan fitnah perjuangan yang mungkin dari godaan manusia dan harta
Sabar , moga tidak terlalu excited dengan sorakan ramai dan laungan penyokong yang ramai
Sabar dari terjebak dan terjerumus ke dalam lembah maksiat dan mungkarSabar menerima arahan pimpinan biarpun berat dan sukar untuk dilaksanakan
Sabar dengan karenah ahli yang pelbagai ragam
Sabar jua dengan karenah pimpinan
Sabar untuk bertahan dengan akhlak mulia sekalipun berdepan dengan penghinaan musuh
dan 1001 keadaan yang memerlukan kita sabar .

Namun bukanlah makna sabar sehingga membenarkan musuh memijak kepala kita . Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

Wahai manusia ! Jangan sekali – kali kamu bercita – cita mencari musuh sebaliknya mohonlah kesejahteraan daripada Allah swt . Andai bertemu jua dengan musuh , bersabarlah ! Namun begitu , ketahuilah bahawa sesungguhnya syurga itu berada di bawah kilatan mata pedang .

Solat
Membawa maksud munajat dengan memanjatkan doa kepada Allah swt agar Allah memberikan kekuatan kepada kita serta kemenangan yang telah dijanjikan . Serentak itu , agar Allah mengurniakan petunjukNya kepada rakyat atau pengundi dan melembutkan hati mereka untuk menerima mesej perjuangan kita .

Siang kita mengurus organisasi , mengatur strategi dan menggerakkan jentera serta material bagi memburu kemenangan , manakala sebelah malamnya pula kita bersimpuh mengadap Allah penuh khusyu’ memohon petunjuk dan kekuatan diri serta memohon nusrah dan maunah buat perjuangan suci ini .

Selamat berjuang . Semoga berjaya mencipta hatrik !!

PAS tetap laksanakan ' Kepimpinan Ulama"

Ditulis oleh Harakahdaily

Saturday, 16 May 2009

KUALA LUMPUR, 16 Mei (Hrkh) - Majlis Syura Ulama PAS menyerahkan kebijaksanaan pewakilan dalam muktamar nanti untuk membuat pilihan memilih pucuk pimpinan yang bersesuaian dengan keputusan Muktamar pada Oktober 1982.
Muktamar 1982 itu telah memutuskan dengan jelas dan nyata bahawa PAS melaksanakan dasar kepimpinan ulama dalam menerajui PAS.
Majlis Syura Ulama PAS yang bermesyuarat pada 10 Mei lalu yang dihadiri seluruh ahli syura memperincikan keluhan dan rasa tidak puas hati sama ada melalui akhbar atau 'blog'.
Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din berkata, keputusan muktamar itu telah digunapakai tanpa sebarang masalah dan dihayati dengan teguh dan patuh.
Maka ketika itu Presiden PAS ialah seorang ulama, iaitu Almarhum Yusuf Rawa dan timbalannya pula adalah Almarhum Dato' Fadhil Noor.
Jelasnya, apabila Fadhil Noor ditabalkan menjadi Presiden pula maka Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi menjadi timbalannya.
"Manakala selepas Hadi naik menjadi peneraju utama maka Ustaz Hassan Shukri pula menjadi timbalannya dan kemudian bertukar kepada Ustaz Nasaruddin Mat Isa hingga sekarang.
"Itulah mantapnya kepimpinan ulama yang diterima pakai hingga sekarang," tegas Haron Din ketika dihubungi Harakahdaily baru-baru ini.
Beliau juga yakin seluruh ahli PAS memahami prinsip itu dan tidak ada kegusaran kerana mereka akur kepada muktamar.
Jelasnya, selagi muktamar tidak ubah keputusannya maka selama itulah PAS akan terus diterajui kepimpinan ulama.
Bagaimanapun, beliau kesal dengan propaganda oleh media arus perdana yang memainkan isu dalaman PAS dan melaga-lagakan antara ulama dengan profesional.
Katanya, laporan media kerajaan seolah-olah menggambarkan ada pergolakan dalaman PAS dengan merebut jawatan yang dilihat sebagai suatu kurang sihat.
"Mungkin mereka (media) terpengaruh dengan politik Umno yang telah begitu parah dalam persaingan merebut jawatan.
"Maka akhbar yang dipunyai Umno ini seolah-olah sengaja untuk menggambarkan kemelut politik yang ada dalam PAS, sehingga sebahagian pimpinan PAS yang terheret ke dalam kencah itu lalu membuat komen seperti ada pertarungan dalaman merebut jawatan," jelas beliau.
Tambah Haron, modal asas media arus perdana ini adalah pertembungan antara ulama dengan profesional.
Mengulas Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) yang akan memantau pemilihan PAS, Haron berkata badan itu perlu bukti yang kukuh jika benar ada unsur-unsur rasuah.
Apa yang membimbangkan kata beliau, 'penyakit' rasuah dalam Umno cuba hendak dipalitkan ke dalam PAS.
"Keadaan ini seolah-olah hendak menggambarkan bukan sahaja Umno berpolitik wang malah PAS pun sedemikian," katanya.
Justeru, tegas beliau selagi tidak ada bukti nyata yang dapat diketengahkan perkara ini PAS menganggap unsur itu tidak wujud.

Dakwah Non Muslim !

DAKWAH NON-MUSLIM - MASALAH DAN STRATEGI

1.0 Pengenalan

Dakwah Islamiah kepada masyarakat bukan Islam di Malaysia adalah suatu amal yang penting untuk dilaksanakan oleh pendakwah. Menyampaikan risalah Islam kepada manusia sejagat merupakan tanggungjawab setiap Muslim baik saudara baru mahupun di sebaliknya seperti yang ditunjukkan oleh sunnah baginda Rasulullah s.a.w. Baginda diutuskan untuk alam sejagat sebagai suatu rahmat dan menyampaikan mesej Islam kepada masyarakat bukan Islam adalah bertepatan dengan tuntutun menyebarkan rahmat Allah itu. Ia juga berperanan menyumbang kepada keharmonian negara dalam jangka panjang di samping mewujudkan masyarakat bersatupadu yang mampu mempertahankan negara kita.

2.0 Masalah Dakwah Non-Muslim

Peristiwa pengislaman bangsa Monggol yang pernah menakluki empayar Islam dalam tahun-tahun 600H boleh dijadikan renungan bagi semua yang berminat dalam dakwah kepada non-Muslim. Bangsa Monggol yang bengis dan kejam telah memusnahkan sebahagian besar tamaddun Islam serta membunuh beratus ribu orang Islam telah berjaya diIslamkan oleh pendakwah Islam. Dakwah kepada non-Muslim tidak pernah menghadapi cabaran yang begitu besar selepas zaman Rasulullah s.a.w. seperti yang dihadapi semasa penaklukan Monggol itu.

Abul Hasan Ali Nadwi dalam bukunya "Islam and the World" (ms102) telah mencatatkan peristiwa ini dengan katanya mengenai kedudukan orang Islam ketika itu: "They were powerless. Now, when all seemed lost, the spiritual power of Islam brought itself to the fore to accomplish a wonderful miracle of conquest. A few unknown and sincere uslim preachers and courtiers commenced the workd of the propagation of Islam among the ruling circles of the Tartars and its magic did the rest. The conquerors of the Muslims became the captives of Islam."
Tanggungjawab dan tugas dakwah kepada Non-Muslim bukanlah suatu usaha yang baru tetapi iainya mempunyai sejarah yang lama. Masalahyang dihadapi dalam usaha ini boleh dilihat dari segi makro dan dari segi mikronya.

2.1 Masalah Makro

Masalah makro adalah masalah yang disebabkan oleh kedudukan umat secara umum yang menjadi penghalang dan penyebab negatif dalam dakwah kepada non-Muslim.

2.1.1. Prejudis

Islam sebaga satu cara hidup yang mempunyai nilai=nilai yang tinggi tidak begitu difahami dan kurang dapat disaksikan oleh masyarakat bukan Islam amnya baik di Malaysia mahupun di Barat. Media umumnya dan media Barat khususnya amat prejudis dan sering memberikan gambaran buruk dan negatif terhadap dikaitkan secara sedar atau tidak dengan Islam. Ungkapan 'fundamentalist,' extremist', 'terrorist,' dan 'conservative' atau kolot sering dikaitkan dengan Islam. Umat Islam digambarkan sebagai mundur dan jahil dan Islam dipamerkan sebagai ketinggalan zaman dan tidak relevan.
Gambaran negatif oleh media Barat begini merupakan penerusan dari semangat peperang salib dan juga usaha pergerakan zionis yang terus memerangi Islam dan umat Islam. Dakwah kepada non-Muslim menerima padah dari angkara media yang tidak saksama ini.

2.1.2. Keadaan Ummah

Umat Islam umumnya pada hari ini berada dalam keadaan yang mundur dan lemah dalam pandangan mata dunia. Kebanyakan negara Islam digolongkan dalam "dunia ketiga" yang merupakan gelaran bagi negara yang mundur. Negara Islam amat bergantung kepada negara Barat dalam banyak perkara seperti kemajuan sains dan teknologi, kekuatan ketenteraan, dan sebagainya. Masyarakat non-Muslim tidak dapat melihat keagongan dan kebaikan Islam sebagai suatu cara hidup. Hakikat "khaira ummah" seperti yang dijanjikan oleh al-Quran tidak dapat dizahirkan. Dakwah Islamiah tidak mendapat galakan dari keadaan umat Islam hari ini.

2.1.3. Masyarakat dan Negara Islam

Contoh suatu masyarakat dan negara yang menjalankan Islam sebagai satu cara hidup tidak dilihat oleh non-Muslim pada hari ini. Apa yang diutarakan oleh Islam dalam pelaksanaan sistem politik, ekonomi, sosial dan kekeluargaan tinggal konsep sahaja kepada mereka. Penyelesaian yang dijanjikan oleh Islam belum dilihat dan masih teori yang belum diuji. Persoalan begini malah membingungkan setengah orang Islam sendiri, apatah lagi non-Muslim umumnya.

2.2 Masalah Mikro

Masalah mikro pula adalah masalah yang disebabkan oleh kedudukan atau waqi' individu Muslim yang menjadi penghalang dan penyebab negatif dalam dakwah kepada non-Muslim.

2.2.1 Kejahilan

Kejahilan dalam umat yang wujud dalam individu Muslim serta berbagai permasalahan yang disebabkan oleh kejahilan itu merupakan penghalang utama dalam dakwah kepada non-Muslim. Kejahilan berlaku dalam kehidupan seharian seorang Muslim kerana tidak mempunyai ilmu dan kefahaman Islam ayng basic.
Seseorang yang menunaikan haji umpamanya akan melihat penzahiran kejahilan yang amat malang ini. Kita boleh mengambil iktibar dari keadaan umat Islam di beberapa tempat seperti di Kosova, Albania, Rusia mahupun Kemboja dan seumpamanya di mana umat Islam hanya tinggal nama dan jahil dalam amalan Islam. Individu muslim yang tidak beramal dengan Islam dari segi ibadat dam muamalatnya, dari segi aqidah dan akhlaqnya akan menjadi penghalang kepada dakwah umumnya dan dakwah kepada non-Muslim khususnya.

2.2.2. Kesedaran Dakwah

Individu Muslim yang tidak memainkan peranan dakwah tidak dapat membantu usaha dakwah kepada non-muslim. Ramai Muslim tidak menyedari bahawa tanggungjawab menyampaikan Islam walaupun sepotong ayat adalah tanggungjawab setiap individu Muslim. Ianya merupakan tugas utama para Rasul dan gelaran 'rasul' atau 'messenger' itu memberikan gambaran jelas terhadap peranan utama utusan Allah dari Adam as sehingga muhammad saw. Mengikut contoh baginda Rasulullah saw dengan sebaiknya adalah contoh baginda saw sebagai saw sebagai penyampai risalah ilahi yang merupakan penyampaian rahmat ke seluruh alam - rahmatan lil-alamin.

2.2.3 Penyelarasan dan Kerjasama

Usaha dakwah yang serous perlukan penyelarasan dan kerjasama dari pihak yang berkuasa. Sokongan moral dan material merupakan penggalak kepada usaha dakwah seperti yang telah sekian lama dilaksanakan oleh diayah Nasrani di seluruh dunia sejak zaman penjajahan lagi. Penyelarasan boleh mengurangkan pertindihan kerja dan memastikan kesamaan dalam menangani isu-isu yang berkaitan. Keutamaan atau aulawiyah dalam menjalankan usaha dakah kepada non-Muslim boleh ditentukan dan disepakati dan perselisihan terutamanya dalam perkara-perkara furu' yang berkaitan dengan fiqah boleh dihindarkan.

3.0 Strategi

Strategi dkawah kepada non-Muslim boleh diolah setelah mengenalpasti masalah yang dihadapi. Perincian terhadap strategi dari segi jangka panjang dan jangka pendek boleh digariskan jika perlu.

3.1 Mengatasi Permasalahan Makro

Langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi permasalahan yang berbentuk makro boleh dikira jangka panjang kerana memerlukan masa dan keupayaan yang melibatkan umat secara seluruhnya.

3.1.1. Prejudis Media

Rangkaian media Islam perlu diwujudkan. Dalam era ICT ini kemudahan media internet boleh dimanfaat dengan segera bagi mengatasi prejudis media conventionla. Sehingga hri ini usaha ke arah membentulkan kefahaman dan imej Islam belum mencapai tahap yang diperlukan walaupun kesedaran dan usaha awal dalam bidang ini ada. Merobohkan tembok yang menghalng kefahaman Islam yang sebenar merupakan strategi dakwah yang penting dalam dakwah kepada non-Muslim.
Di Malaysia, prejudis dan kekeliruan terhadap kesejagatan Islam telah membawa kepada anggapan bahawa Islam itu synonim dengan Melayu. Natijah yang natural dari prejudis sebegini ialah reaksi keluarga seseorang yang ingin memeluk Islam dengan menentang keras hasrat itu kerana menyangka mereka akan kehilangan anak atau saudara yang akan menjadi Melayu. Keadaan sosioekonomi dan politik negara kita seolah-olah memperkuatkan lagi kekeliruan kefahaman ini sehingga apa yang dilakukan oleh orang Melayu, baik orang biasa mahupun pemimpin, disangka berpunca dari ajaran Islam.
Kekaburan terhadap Islam hakiki menebalkan lagi prejudis masyarakat bukan Islam terhadap Islam.

3.1.2 Khaira Ummah

Umat Islam yang maju dan diamis bukanlah suatu yang mustahil. emikir dan penulis Barat seperti Huttington dalam bukunya "The Clas of Civillisations" telah meramalkna kebangkitan semual umat Islam dalam millenium baru ini. Penerimaan Islam oleh masyarakat Barat dan Amerika adalah satu kenyataan yang membimbangkan mereka. Ramai saintis dan teknologis Muslim sedang menyumbang kepada kemajuan hari ini melalui institusi-institusi di Eropah dan Amerika. Pakar-pakar perubatan Muslim memainkan peranan utama dalam perkembangan dan pengamalan perubatan di Barat. Oleh itu kebangkitan umat Islam di bawah identiti Islam bkanlah suatu impian semata-mata. Realiti "khaira ummah" boleh dicapai insya Allah.

3.2 Mengatasi Permasalahan Mikro

Strategi dalam mengatasi permasalahan mikro berkisar sekitar perkara-perkara yang berkaitan dengan pembinaan insan iaitu peningkatan kualiti individu Muslim dalam masyarakat. Dalam hal ini peranan individu Muslim dari kalangan saudara baru adalah penting.

3.2.1 Tarbiyah

Tarbiyah atau pendidikan Islam merupakan perkara yang asasi dalam pembinaan kualiti individu Muslim. Tarbiyah meningkatkan kefahaman Islam secara umum dan ilmu-ilmu Islam secara khusus. Individu yang berilmu dapat menyampaikan Islam secara natural dalam interaksi seharian melalui muamalat dan akhlaq Islam. Perkim telah mempopularkan "dakwah bil-hal" dalam konteks ini di mana dakwah Islam disampaikan melalui perbuatan dan amal yang dikehendaki Islam. Bagi melahirkan pendakwah atau dai', taribyah yang diperlukan adalah lebih serious dari tarbiyah bagi individu Muslim lain. Kemahiran dan ketrampilan yang diperlukan oleh pendakwah hendaklah diberi perhatian. Pengetahuan khusus seperti perbandingan agama, uslub dakwah kepada non-muslim, bahasa yang erkaitan seperti Inggeris, Mandarin dan Tamil adalah perlu. Sehubungan dengan ini memajami masyarakat yang menjadi sasaran dakwah merupakan pengetahuan yang penting bagi melaksanakan dakwah yang efektif.

3.2.2. Masyarakat Sasar Dakwah

Dakwah kepada non-Muslim perlu megambilkira kedudukan mereka dari segi iktiqad dan sosial. Setiap kumpulan sasar dakwah mempunyai ciri yang teretntu yang perlu difahami untuk keberkesanan dakwah. Oarng Cina di malaysia umpamanya dari segi iktiqad kebanyakan mereka adalah beragama tradisi Cina dan terdapat segolongan ang beragama Kristian. Agama tradisi orang Cina mengandungi kombinasi dan suatu campuran di antara agama asal oarng Cina, Taoisme, dengan Confucianisme dan Buddhisme beserta amalan kuno dalam menyembah orang tua yang telah meninggal (ancestor worhsip).
Bagi orang India pua, para pendakwah perlu mengetahui asas-asas Hinduisme dalam perbezaan dan persamaan dengan Islam. Begitu juga dengan asas persamaan dan pebezaan Kristianiti dalam mengajukan mesej dakwah Islam kepada orang Kristian yang terdiri dari Cina, India dan bumiputra Sabah dan Sarawak. Oleh itu perkara utama dalam menjalankan dakwah effektif terhadap masyarakat bukan Islam ialah memahami iktiqad dan kepercayaan mereka.
Dengan maklumat asasi agama anutan golongan sasar itu, pendakwah boleh menimbangkan pendekatan yang terbaik dalam dakwahnya. Selain dari permasalahan iktiqad ialah persoalan perwatakan sosial golongan sasar dakwah dari segi budaya dan adat resamnya. Bagi kaum cina umpamanya, pendakwah hendaklah memahami bahawa tamaddun orang cina merupakan tamaddun yang telah lama wujud dan mempunyai sejarah yang lebih lama dari sejrah Islam. Oleh yang demikian adalah tabii bagi masyarkat cina untuk merasakan ketinggian peradaban dan keunggulan kaumnyua dan tidak mudah melihat Islam sebagai alternatif yang munasabah secara spontan.
Perasaan intellektualisme ini diperkuatkan pula oleh kedudukan masyarakt Cina di Malaysia yang umumnya lebih baik kedudukan duniawinya dari masyarakat Islam. Oleh itu memahami topograpi intellektual dan minda sosial masyarakat yang menjadi sasar dakwah adalah penting untuk dakwah yang berkesan. Masyarakat Islam hendaklah dididik mengenai peranan mereka dalam dakwah secara umumnya dan dakwah kepada non-Muslim secara khususnya.

3.2.3 Sokongan dan Penyelarasan

Sokongan serius dari pihak yang berkuasa dalam berbagai perkara yang berkaitan dengan dakwah kepada non-Muslim adalah penting malah kritikal. Penglibatan secara langsung dari peribadi kepimpinan negara amat membantu seperti yang ditunjukkan oleh Tunku Perdana Menteri dahulu. Beliau dengan usaha dan perhatian peribadinya telah berjaya menyampaikan Islam kepada ramai pemimpin non-Muslim ketika itu.
Perhatian peribadi sebegini terbukti berkesan suatu masa dahulu dan perlu diusahakan agar dakwah kepada bukan Islam umumnya dapat diarus perdanakan. Sokongan moral dan material dari agensi-agensi kerajaan yang ada hubung terus dengan dakwah Islam adalah penting juga. Dasar kerajaan yang khusus terhadapa saudara baru dengan memberi perhatian khas dalam perkara-perkara yang munasabah dapat melonjakkan keberkesanan dakwah kepada non-muslim.
Di Jordan umpamanya masyarakat Islam Chechnya telah sekian lama diberi kerusi perwakilan khas dalm Parlimen dan pemimpin negara terutamanya Malik Hussein dahulu dilihat memberi perhatian terhadap kebajikan golongan tersebut.

4.0 Langkah-langkah Praktikal

Di samping orang Islam sendiri perlu menjadi lebih peka terhadap kepentingan dakwah sebagai tuntutan iman dengan mereka sendiri mengamalkan ajaran Islam, beberapa langkah praktikal dapat diambil. Diantarnya ialah:

4.1 Interaksi Sosial

Interaksi di antara orang Islam dan masyarakat sasar bagi dakwah Islam perlu ditingkatkan. Dalam hal ini peranan orang yang telah amsuk Islam dari kaum berkenaan adalah besar dan lebih berkesan. Pertemuan dan majlis-majlis seperti Majlis Hari Raya atau Kongsi Raya, Majlis Dialog, Majlis Muhibbah dan sebagainya boleh diadakan bagi tujuan penerangan dan penjalinan hubungan persaudaraan. Kegiatan 'outstreach' secara individu ataupun kumpulan boleh meningkatkan interaksi sosial yang dapat mengurangkan prejudis dan salah faham terhadap Islam, Masyarakat bukan Islam yang miskin dan lemah boleh diberi bantuan material melalui pelbagai cara seperti program anak angkat, keluarga angkat, sumbangan aidil fitri, sumbangan ehsan dan sebagainya. Dakwah 'bil hal' sebegini adalah effektif dalam menonjolkan kemurnian Islam dari ceramah dan syarahan yang berapi-api.

4.2. Badan dan Institusi Sasar

Majlis-majlis interaksi boleh diadakan dengan badan dan pertubuhan yang berpengaruh dalam masyarakat bukan Islam. Bagi masyarakat Cina pertubuhan seumpama adalah seperti Dewan Perniagaan Cina, Persatuan Kebajikan Cina mengikut sukunya seperti Persatuan Hokkien, Hainan, Kwantung, Hakka dan lain-lain. Selain dari itu persatuan dan institusi yang berkaitan degnan sekolah-sekolah Cina juga adalah badan-badan yang berpengaruh. Begitu juga keadaannya dengan masyarakat India dan orang Asli.

4.3 Bahan bacaan dan cetakan

Penulisan dan makalah serta buku-buku asas mengenai Islam dalam bahasa Inggeris, Cina dan India hendaklah diedarkan di kalangan masyarakta bukan Islam melalui skeolah-sekolah, rumah-rumah, hotel-hotel, hospital dan klinik, pejabat-pejabat kerajaan yang ada urusan kaunter, kaunter informasi kompleks membeli belah dan lain-lain yang seumpama. Dalam hubungan ini pengiklanan yang berunsurkan dakwah boleh dibaut dalam akhbar-akhbar Inggeris, Cina dan India. Mendapatkan ruang yang tertentu dalam akhbar Inggeris, Cina dan India bagi makalah-makalah Islam secara bersiri juga dapat diusahakan.

4.4 Media Internet

Di samping hubungan media tradis, penggunaan internet dan lama sarang bagi penyebaran Islam dalam bahasa yang berbagai terutamanya Cina dan India boleh digunakan. Walaupun secara menyeluruh lman web Islam dalam bahasa Inggeris masih kekurangan, ianya tidak menghalang dari usaha mewujudkan laman web islam dalam Mandarin dan Tamil.

4.5 Pertubuhan Islam

Saudara Baru Kewujudan pertubuhan sebegini perlu digalakkan bagi membetulkan kefahaman masyarakat bukan Islam tentang kedudukan Islam sebagai agama bagi semua manusia. Persatuan boleh menganjurkan majlis interaksi sosial dan majlis penerangan Islam. Sehubungan dengan ini khasnya bagi dakwah kepada masyarakat Cina, kewujudan masjid atau pusat islam yang mempunyai senibina ala Cina seperti yang tehadap di negeri China dapat menonjolkan kesejagatan Islam dengan berkesan. Khutbah dan majlis ceramah dalam bahasa Cina dan inggeris boleh diadakan dalam masjid ini. Khutbah sebegini boleh disiarkan melalui television ke seluruh negara.
Para pendakwah hendaklah bekerjasama dengan pertubuhan saudara baru yang berkenaan dalam menganjurkan program dan kegiatan di kalangan golongan sasar. Pengalaman berbagai pihak seperti Darul Arqam Singapura mendapati bahawa dakwah yang dijalankan oleh saudara baru sendiri adalan lebih berkesan apabila berhadapan dengan masyarakat bukan Islam.

4.6 Mengekalkan Budaya dan Adat yang sesuai dengan Islam

Masyarakat Islam dan pihak-pihak yang berkuasa perlu lebih toleransi dengan menerima budaya dan adat masyarakat bukan Islam yang tidak bercanggah dengan syariat Islam. Di antaranya ialah mengekalkan penggunaan nama asal yang maknanya baik, masakan dan makanan Cina dan India yang halal, pakaian tradisi yang menutup aurat, dan dialek serta bahasa. Adanya 'kuih bulan' yang halal dalam pasaran boleh dianggap positif dalam merapatkan jurang budaya di antara orang Islam dan Cina.
Tradisi membawa 'tanglung' yang berkaitan dengan 'kuih bulan' boleh dimanfaatkan untuk dakwah. Sehubungan dengan ini kajian secara serius yang berbentuk ilmiah dan objektif perlu dibuat terhadap adat resam dan budaya, khususnya budaya Cina dan India, bagi memahami sejauh mana budaya dan adat resam tersebut tidak bercanggah dengan Islam.
Islam hendaklah ditonjolkan sebagai 'agama mesra' yang boleh menerima nilai-nilai murni dan baik dalam budaya dan adat semua kaum. Usaha biarlah ditumpukan kepada mencari persamaan di antara Islam dan bukan Islam dari membersar-besarkan perbezaan. Budaya hormat ibu bapa dan orang tua begitu ketara dalam masyarakat Cina dan India juga.

4.7 Wasilah yang innovatif

Masyarakat bukan Islam hendaklah didakwah dengan cara yang innovatif. Pendakwah hendaklah sentiasa memikirkan teknik dan cara baru dalam menyampaikan Islam. Umpamanya masyarakat bukan Islam didekati dengan menekankan bahawa penerimaan islam itu bukanlah satu perubahan baru tetapi adalah sebenarnya dalam keadaan fitrah. Kegiatan rekreasi melalui kumpulan nasyid Islam, riyadah, mendaki, pertandingan bola dan sebagainya boleh menarik minat remaja kepada Islam.
Menganjurkan kelas-kelas tution dan komputer munkin berkesan dalam keadaan tertentu. Dalam berinteraksi dengan masyarakat bukan Islam penonjolan hendaklah diberi kepada hubungan persaudaraan dan kemanusiaan.

5.0 Penutup

Masalah Dakwah kepada non-Muslim yang dikemukakan merupakan sebahagian masalah utama sementara strategi yang disarankan adalah pendekatan penting dari pandangan penulis. Dakwah bukanlah tugas dan usaha yang remeh. Oleh kerananyalah para rasul diutuskan dan mereka yang memilih untul melaksanakan tugas dan usaha ini akan dan mereka yang memilih untuk melaksanakan tugas dan usaha ini akan diuji keikhlasan dan ketabahan mereka. Bagi yang berjaya Allah SWT menjanjikan ganjaran yang lumayan. _______________________________________________________________ Ir Dr Muhamad Faud Yeoh BSc(Hons), BA Syariah, MPhil, PhD dilahirkan di Bagan Datoh Perak adalah Timbalan Presiden Cina Muslim Malaysia (MACMA) dan ahli Lembaga Pengarah Intitut Kefahaman Islam (IKIM). Beliau merupakan seorang Jurutera Perunding dan Peguam Syarie yang berdaftar di negeri Perak.

Matinya Demokrasi !!

Wan Nordin Wan Yaacob Sun May 24, 09 7:58:47 am MYT

KUALA LUMPUR, 24 Mei (Hrkh) - Keputusan Mahkamah Rayuan yang memberi kemenangan 3-0 kepada Dato' Dr Zambry Abdul Kadir pada 22 Mei lalu adalah satu keputusan yang telah diskripkan.

Demikian kata Naib Presiden PAS, Mohammad Sabu semasa diminta mengulas keputusan kes rayuan Dr Zambry bagi membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengesahkan Dato' Seri Ir NIzar Jamaluddin selaku MB yang sah.
Keputusan itu membatalkan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu lalu yang mengesahkan kedudukan asal Mohammad Nizar Jamaluddin.
Mengulas lanjut Mohamad Sabu berkata, keputusan yang telah diskripkan itu menandakan matinya demokrasi di negara ini.
"Keputusan ini sangat pelik kerana ia telah bocor dahulu, seluruh media BN telah menanti hanya untuk umumkan sahaja, satu lagi tanda sebelum keputusan dibuat ramai Adun dan pemimpin BN hadir, tak macam semasa keputusan di Mahkamah Tinggi,"ujarnya.
Meskipun begitu Mohamad Sabu masih mengharapkan akan berlakunya pembubaran Dun oleh pihak BN.
Dalam keputusannya, panel tiga hakim yang telah mendengar hujah kedua-dua pihak di Putrajaya seharian pada 21 Mei sebulat suara menerima rayuan Zambry.
Dalam penghakimannya, ketiga-tiga mereka berhujah bahawa hakim mahkamah tinggi Dato' Abdul Aziz Abd Rahim membuat kesilapan dalam keputusannya dan Sultan Perak layak melantik Zambry apabila Mohamad Nizar hilang majoriti dalam DUN.
Panel tiga hakim yang mendengar rayuan tersebut ialah Dato' Md Raus Sharif, Dato' Zainun Ali dan Dato' Ahmad Maarop.
Mahkamah senyap ketika penghakiman dibaca.
Nizar diwakili oleh sepasukan lapan peguam yang diketuai oleh Sulaiman Abdullah, manakala peguam Cecil Abraham mewakili Zambry.
Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail - sebagai pencelah - turut hadir. Manakala peguam Mohd Hafarizam Harun, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan M Reza Hassan menjadi pemerhati bagi pihak BN. - mks. _