Catatan

Tunjukkan catatan dari Julai 12, 2008

PELAJARAN DARI BENCANA TSUNAMI BAGI KITA

Imej
Gempa bumi tanggal 26 Desember 2004 di Asia Tenggara, yang terbesar dalam kurun waktu 40 tahun terakhir dan terbesar kelima sejak tahun 1900, tercatat 9 pada skala Richter. Gempa tersebut beserta gelombang tsunami yang terjadi setelahnya menyebabkan bencana yang menewaskan lebih dari 220.000 orang. Patahan seluas 1.000 kilometer persegi yang muncul akibat pergerakan sejumlah lempengan di bawah permukaan bumi dan energi raksasa yang ditimbulkan oleh bongkahan tanah raksasa yang berpindah tempat, berpadu dengan energi raksasa yang terjadi di samudra untuk membentuk gelombang tsunami. Gelombang tsunami itu menghantam negara-negara Asia Tenggara seperti Indonesia, Sri Lanka, India, Malaysia, Thailand, Bangladesh, Myanmar, Maladewa dan Seychelles, dan bahkan pesisir pantai Afrika seperti Somalia, yang terletak sejauh kurang lebih 5.000 kilometer. Istilah "tsunami," yang dalam bahasa Jepang berarti gelombang pelabuhan, menjadi bagian dari bahasa dunia pasca tsunami raksasa Meiji pa

PENGGUNAAN AKAL DALAM PENTAFSIRAN AL-QURAN : SEJAUHMANA KEHARUSANNYA ?

Para ulama telah membahagikan metodologi tafsiran Al-Quran kepada dua aliran terpenting iaitu : A. Tafsir bi al-mathur ataupun al Tafsir al-Naqli Iaitu bersandarkepada 4 sumber rujukan yang asas iaitu: 1. Al-Quran - Ayat-ayatnya “saling tafsir mentafsir di antara satu sama lain”. -Asbab al Nuzul dan Nasikh wa al-Mansukh 2. Al-Sunnah(Hadis-hadis Nabi) -Ilmu Hadis - Asbab al Wurud 3. Tafsiran Para Sahabat Nabi SAW 4. Tafsiran para tabi’in A.Tafsir bi al-mathur ini sebagai metodologi pentafsiran Al-Quran yang terbaik, tersahih dan wajar diutamakan dan merupakan kemestian tulang belakang dan penyuluh jalan kepada tafsir secara akal iaitu Tafsir bi al-Ra’. B. Tafsir bi al-Ra’ Diertikan sebagai iktikad(kepercayaan),atau qias atau akal atau ijtihad atau perbuatan merenungi dan memerhatikan. Pendirian para ulama terhadap tafsir secara ijtihad dan penggunaan akal. Terdapat 2 golongan : Golongan 1: Mengharamkan pendekatan tafsir Al-Quran secara akal. Golongan 2: Mengharuskan pentafsiran Al- Qura