06 November 2009

Jadikan Seminar 7 Nov medan perkasakan PAS

Sofi Waha
Wed | Nov 04, 09 | 12:19:57 pm MYT

Saya mengharapkan Seminar Pemerkasaan Parti pada 7 Nov ini dijadikan medan untuk memperkasakan parti bukannya medan untuk mengkritik, menghentam, 'mentibai' pimpinan secara membuta tuli.

Iklan

Para perwakilan disarankan bercakap dengan penuh beradab, berfakta dan berhujah dengan data dan informasi yang sahih dan tepat serta tidak meleret-leret sehingga keluar dari tajuk.

Pengalaman saya menghadiri muktamar PAS Pusat sejak 20 tahun lalu, ramai perwakilan yang berceramah politik bukannya memberikan saranan dan teguran membina di mana acap kali ucapan mereka yang mewakili negeri-negeri dan dewan-dewan terkeluar dari tajuk. Malah meleret-leret tidak tentu hala.

Adalah diharapkan kali ini kita semua dapat memberikan saranan dan teguran yang membina dalam memperkasakan parti.

Bagi saya ada beberapa perkara yang perlu disentuh, antaranya :-

1) Organisasi itu sendiri - dari struktur, fungsi dan keberkesanannya

2) Manpower/Human Resource - Adakah orang yang dipertanggungjawabkan itu sesuai dan 'perform' melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Terutama jawatan yang melibatkan lantikan seperti Setiausaha, Ketua Penerangan, Bendahari, Pengarah Pilihanraya dan lain-lain

3) Strategi dan taktik - Strategi politik dan taktik menyerang lawan dan bertahan. Termasuk dalam isu kenyataan akhbar, blog dan lain-lain

4) Komunikasi - Adakah komunikasi di dalam PAS ini efektif atau tidak. Sama ada komunikasi di antara pimpinan sesama pimpinan; pimpinan- ahli bawahan.

Banyak lagi yang perlu disentuh tetapi cukup setakat itu yang terfikir di saat ini. _