09 Jun 2008

PANTUN HARGA MINYAK NAIK LAGI


Hari nie tah hari berapa Pak Lah jadi PM kami,
Memang dari dulu kami sokong sampai lani,
Tapi hari nie, buka mata, senak perut anak bini,
Tengok Pak Lah habag minyak naik lagi.

Memang kami tak tau pasai ekonomi,
Yang tau semua Pak Lah ngan kroni ,
Tapi sampai bila nak jadi lagu nie ,
Dapat gaji habis tak berbaki .

Pak Lah habag tak boleh buat apa ,
Nie semua ekonomi dunia,
Kalau tak naik nanti dunia kata apa,
Habis tu yang rakyat dok menderita, tak pa ka .

Dulu Pak Lah kata nak jaga rakyat,
Kunun Pak lah nak kerja sama sama dengan rakyat ,
Nie dok nampak macam nak telan kederat,
Dok nampak kami yang nak melarat .

Pak Lah kata masalah rakyat nak ambik berat ,
Kunun tak mau tengok rakyat hidup melarat ,
Tapi kalau macam nie punya sarat ,
Darah rakyat pun boleh sejat .

Kerajaan ada kata rakyat manja subsidi ,
Kunun asyik kerajaan saja dok bagi ,
Sapa kata kami rakyat tak pernah bagi ,
Tu....yang lima tahun sekali tu....sapa bagi?

Tiap kali naik harga, dok banding sini sana ,
Hampa tengok, kat Thailand lagi mahai dari kita ,
Apa jenis depa punya kira ,
Awat tak ikut pulak Brunai punya harga .

Brunai tak leh kira,
Depa punya minyak berlambak tak terkira,
Awat, minyak Malaysia tak dak harga ka?
Kalau tidak,! tak kan jual minyak kita beli minyak depa .

Ada Petronas pun tak leh buat apa ,
Ada duit sikit, dah nak mengada ,
Pi buat segala menara pagoda kembaq dua ,
Nak tunjuk, kami la kaya.

Petronas kata kami tak tau apa ,
Kerajaan yang buat kira bicara ,
Kami ikut apa depa kata,
Royalti jadi ehsan pun kami tak leh kata apa .

Kunun dok habag petronas hak rakyat semua,
Pakailah minyak petronas, nanti untung dapat kat kita,
Nie, nak tanya la....tiap tahun untung beribu juta,
Rakyat dapat apa ? Kudis buta!

Hari nie petrol naik, tahan la lagi ,
Tengok pulak apa cerita esok pagi ,
Habis ikan, ayam, cabai sampai ke cili ,
Depa pun sama tumpang naik sekali .

Nanti ada la menteri tolong bercakap ,
Sapa naik harga dia nak pi tangkap ,
Sampai bila la dia nie nak ubah sikap ,
Ingat mereka heran dia punya cakap .

Pak Lah mau renung nasib kami ,
Kais hari nie makan untuk kemarin pagi ,
Anak kecik pun dok ada lagi,
Boleh hidup ka kami lagu nie .

Dah tak larat nak tanggung cukai ,
Sini cukai, sana cukai ,
Dari tanah sampai ke pintu punya ada cukai ,
Dah sampai masa kot Pak Lah kena guna akai .

Jangan dok ingat rakyat macam Pak Lah,
Gaji berpuluh ribu hidup tak susah,
Ada anak pulak bisnes sebelah sebelah ,
Dapat tender pun tak payah susah susah.

Kami rakyat bukan macam tu ,
Malah la nie pun dah ada rebus siput babi dgan batu ,
Sedih sungguh oh negara ku,
Biar tak merdeka terus pun tak la kalau lagu tu .

Dah sampai masa Pak Lah ingat ,
Selesai masalah rakyat cepat cepat ,
Nanti kot rakyat naik meluat ,
Satu undi pun Pak Lah tak dapat .

Cukup la sampai di sini ,
Tobat dah...aku tak mengundi BN kali nie,
Parti Barang Naik pulak kot jadi depa lani ,
Kot ada sapa nak Barang Naik lagi undi la depa lagi!