02 September 2008

TEORI 31 OGOS HANYA IGAUAN TAJOL


IPOH: Teori 31 Ogos yang direkacipta Tajol Rosli untuk mengambil alih Kerajaan Negeri Perak jelas sekali menjadi mimpi kerana Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat terus tegap berdiri, walaupun dilemparkan dengan pelbagai ceritera negatif.
Buktinya, Menteri Besar Dato Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin semalam terus mengetuai kabinet negerinya menyambut hari kemerdekaan ke 51 di Dataran DBI bersama-sama ribuan rakyat. Satu perbarisan kehormat diadakan dan paduka seri Tuanku Sultan Perak berkenaan memeriksanya.
Pada hari pertama Ramadhan ini pula beliau mengadakan majlis berbuka puasa di kediaman rasminya.
Jelaslah teori penglipurlara Dato Seri Tajol tidak diakhiri mimpi indah sebaliknya mengusamkan lagi harapannya yang jelas kini menjadi bahan ketawa rakyat Perak terutamanya. Semnetara itu, saya menerima beberapa pesanan ringkas bertanyakan sama ada kerajaan negeri Pakatan Rakyat masih berdiri kekal ?
Sepertimana pernah saya paparkan sebelum ini, teori 31 Ogos Tajol itu, tidak lebih daripada cubaan nakal untuk mempengaruhi minda rakyat bahawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat tidak akan bertahan lama. Lantaran itu mantan Menteri Besar itu menaruh harapan agar keteguhan kabinet Nizar akan tercalar ataupun terus tumbang.
Secara asasnya, ia mungkin sedikit sebanyak menimbulkan kekeliruan rakyat, kegusaran maupun mempetikaikan kebenarannya. Dan kebenarannya ialah ide yang dilemparkan Tajol itu tidak berkesan dan berasas sama sakali.
Konspirasi penahanan dua exco kerana dakwaan sogokan $$$ dan seksual oleh Badan Pencegahan Rasuah pada pertengahan Ogos juga seakan-akan ada iras-iras ke arah kebenaran perancangan 31 Ogos peralihan kuasa kerajaan negeri. Bagaimanapun pastinya ia juga tidak meninggalkan kesan.
Kes itu akan dibicarakan tetapi pokoknya ia juga melepasi waktu 31 Ogos. Apapun 31 Ogos telah lepas dan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat turut bebas meraikan kemerdekaan negara. Kesemua 31 anggota Dewan undangan negeri Pakatan Rakyat terus kekal bersama meskipun diduga sebegitu rupa.
Kesemua 31 adun termasuk Menteri Besar sentiasa berikrar bersatu teguh mempertahankan kerajaan negeri Pakatan Rakyat, meskipun dengan satu majoriti. Nizar pernah berkata Kelantan pernah menghadapi situasi majoriti satu kerusi, tetapi mereka terus kekal sehingga hari ini.
Pakatan Rakyat sesungguhnya bukan hanya menghadapi karenah Umno, tetapi juga seluruh jentera kerajaan persekutuan yang terus berusaha merendah-rendahkan martabat kerajaan negeri Pakatan Rakyat. Selain itu media arus perdana juga sentiasa mencari ruang untuk mendedahkan sebarang perkara yang dianggap menjadi bahan negatif.
Sesungguhnya, kerajaan negeri Pakatan Rakyat bukan setakat memerlukan 100 hari untuk membuktikan segala perancangannya, malahan lebih daripada waktu itu. Apalah sangat 100 atau 200 hari berbanding dengan 50 tahun lamanya negeri Perak diperintah BN.
Mursyidil Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika dikunjungi Mei lepas berkata, 100 hari tidak memberi apa-apa makna dalam pemerintahan, malahan beliau mengambil masa setahun untuk memperbetulkan kaedah dan corak pentadbiran negeri Kelantan semasa diambil alih daripada BN dulu ke landasan yang benar.
Serangan terbaru pada kerajaan negeri Pakatan Rakyat ialah pemberian 400 hektar tanah kepada sembilan sekolah menengah persendirian Cina di Perak. Pastilah akhbar berbahasa Cina semuanya melaporkan berita itu, manakala media arus perdana cuba mempertikaikannya secara halus.
Utusan Malaysia secara halus cuba mengambarkan unsur betapa Menteri Besar memberi ruang besar pada sekolah menengah persendirian Cina melalui tajuk beritanya, dan seolah-olah mengenepikan sekolah-sekolah agama Islam .
Secara jujur Nizar berkata, pemberian itu bagi membolehkan sekolah berkenaan dapat mengusahakan tanah berkenaan dan mereka dapat menggunakan keuntungan yang diperolehi untuk membiayai kos pentadbiran sekolah, kerana peruntukan RM30,000 setahun kepada setiap sekolah pada masa ini tidak memadai.
Perkara itu menarik perhatian Ketua Pemuda UMNO Perak, Zainol Fadzi Paharudin yang dipetik sebagai berkata sekolah agama Islam dan pondok perlu juga diberi perhatian demi memaju dan memartabatkan agama Islam di negeri ini.
Beliau mendesak Menteri Besar memperuntukan tanah kepada sekolah agama Islam dan pondok demi memaju dan memartabatkan agama Islam di negeri ini dan tidak hanya kepada sekolah Cina
Bagaimanapun, sesungguhnya sejak awal memerintah lagi Nizar telahpun meluluskan peruntukan RM1.3 juta setahun kepada sekolah-sekolah agama rakyat yang selama 50 tahun tidak pernah mendapat satu sen pun peruntukan daripada kerajaan sebelum ini.
PAS akan dan sentiasa mempertahankan SAR yang telah di “bunuh” oleh UMNO sebelum ini yang sentiasa menganggap SAR sebagai sarang perjuangan dan kelahiran penyokong PAS.
Apapun cuba bayangkan tindakan kerajaan sebelum ini, iaitu beberapa hari sebelum pilihanraya 8 Mac 2008, Tajol Rosli dan PM menganugerah puluhan ekar tanah setiap seorang untuk puluhan individu. Sebuah syarikat dianugerahkan untuk projek gula di Beruas dengan keluasan 5,000 ekar, tanah itu kini entah ke mana bertukar tangan,
Banyak lagi tanah diperuntukan termasuk pada badan siasah seperti Umno dan parti komponen BN semasa zaman BN di negeri Perak. Tiada siapa pernah pertikaikan kerana rakyat sendiri tidak pernah tahu akan hal tragis seumpama itu pernah berlaku.
Nizar memberi jaminan akan memastikan kepentingan hak SAR terpelihara dan beliau sendiri memberi tumpuan penuh pada perkembangan pembangunan SAR. Sesungguhnnya dalam MMK, exco DAP sendiri tidak pernah campur tangan dalam urusan agama Islam di negeri Perak, malahan meminta ia ditangani dengan bijaksana dan diberi nafas untuk berkembang maju sepertimana sekolah-sekolah bantuan kerajaan yang lain. END

NEGERI PR DINAFIKAN PERUNTUKAN PUSAT



IPOH: Belanjawan 2009 yang dibentangkan Perdana Menteri Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan jelas sekali mengenepikan peruntukan khusus untuk membantu lima negeri kerajaan Pakatan Rakyat, yang sekali gus menampakkan “hukuman” dikenakan pada rakyat di negeri berkenaan.
Menteri Besar Dato Seri Ir Haji Mohamad Nizar Jamaludin berkata, oleh kerana tidak menyokong Barisan Nasional, maka rakyat negeri ini terus dihukum atau diketepikan daripada menikmati sama apa-apa peruntukan daripada kerajaan persekutuan.
“Perkara ini amat dikesali,” kata Nizar pada media

POLITICS THROUGHOUT THE HISTORY OF ISLAMFITRAH

Politics Throughout the History of IslamFitrah
A baby, when born, is in the state of purity. This condition is known as fitrah. It is only when he or she grows up will values, norms views and other facets of socialization are acquired. This set of acquired qualities may not always be in conformity with the human fitrah. For example, cleanliness is a human fitrah, but acquired habits may just indulge a man otherwise. When Allah sent injuctions and commands to all human beings, they are all in conformity with the human fitrah, but acquired qualities of human beings would find such revealed injuctions to be in contradiction and at times antagonistic to the qualities they had cquired.
The presence of taqwa in a Muslim would tame and subdue such deviations from the fitrah, and as a result, compliance to the injuctions is willfully carried out. For those without iman and without taqwa, the deviation from the fitrah would result in non-compliance to the injuctions and commands of Allah. Power is needed to effect compliance to Allah's injuctions and commands.
Power
Deutsch (op.cit. pp.27) defines power as the ability to alter changes already underway that would continue without the intervention. Allah's injuctions are certainly corrective measures to recourse human deviations to the guided path, or AsShiraat Al Mustaqim
الصِّرَاطَالمُستَقِيمَ
Guide us to the Straight Path (1:6)
But again, man is given the liberty of choice; no one can force anybody to embrace Islam:
لاَإِكْرَاهَفِيالدِّينِ
Let there be no compulsion in religion (2:256)
On the other hand, if a person has embraced Islam, his or her compliance to the injuctions of Islam is mandatory and compulsory. Power is needed to police the compliance, because a non-compliance ia a mungkar (reprehensible), because the Qur'an commands
وَلْتَكُنمِّنكُمْأُمَّةٌيَدْعُونَإِلَىالْخَيْرِوَيَأْمُرُونَبِالْمَعْرُوفِوَيَنْهَوْنَعَنِالْمُنكَرِوَأُوْلَئِكَهُمُالْمُفْلِحُونَLet there arise out of you
A band of people
Inviting to all that is good
And forbidding what is wrong:
They are the ones
To attain felicity (3:104)
This verse explicitly calls for Muslims to attain power in order to uphold the injuctions therein. Therefore power is an important ingredient of the deen of Islam.
Power is also needed to safeguard Islam. The ten years of tenure of the first Islamic state of Medina saw numerous attempts to ravage Islam to extinction, and without the posession of power, there could be time when, as Muhammad s.a.w. supplicated to Allah against its fruiting during the Battle of Badr, no one to worship Allah.
Attacks on Islam had been numerous and incessant. The Salman Rushdie insult and insinuation of Islam stands as one of the more painful attacks of recent years, and the fatwa by Khomeini on this matter will stand out until the Last Day. Power, in this case, safeguarded Islam. But the attacks on Islam continue to this day, such as the publication of caricatures of the Prophet s.a.w., the release of the video clip called fitna by a Danish politician and so on and so on. Muslims throughout the world protested and demonstrated against such atacks, but lack of power among the Muslim masses seem to land the protests without a bite.
...............to be continued
Posted by Hamirdin b Ithnin

KALAU BERKHILAF SESAMA JAMAAH

Sahabat-sahabat yang dikasihi.
MANUSIA ADA RUANG BUAT SALAH DAN SILAP

Kita semua adalah manusia. Manusia ada peluang buat salah dan silap. Gigi dan lidah lagilah tergigit, inikan pula kita dalam sebuah jamaah yang besar. Ahlinya daripada seorang ulamak sehingga kepada seorang jahil.......syarat utama keahliannya ialah Islam. Kalau kafir tak boleh.
Bila jamaah besar, ahlinya pelbagai tahap pemikiran, kerenah dan kedudukan, aktivitinya banyak MAKA pertelagahan mungkin berlaku DAN hampir mustahil tak berlaku perbalahan dan seumpamanya. Sebuah keluarga yang terdiri daripada ibu ayah dan beberapa orang anak boleh tercetus perbalahan, apatah lagi kita jamaah yang ratusan ribu ahlinya.

APA YANG KITA NAK PELIHARA DAN PUPUK?
Oleh itu semua kita samada AHLI dan PEMIMPIN hendaklah sedaya upaya menjaga sebaik-baiknya ..........

1. Ikatan Jamaah
2. Ikatan Iman dan
3. Ikatan Ukhuwwah.

Jagalah ianya lebih daripada menjaga keluarga sendiri. Sentiasalah meletakkan kepentingan jamaah mengatasi kepentingan peribadi. Jauhkan diri dari virus-virus dan kuman-kuman yang merosak dan menjahanamkan jamaah sekaligus membahayakan diri kita sendiri selaku individu dalam jamaah. Sentiasalah mengingati pesanan ALlah dalam surah al-Hujurat yang bermaksud
"Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada ALLAH supaya kamu beroleh rahmat
(Al-Hujurat : 10).

APA SIFAT DAN SIFAT YANG WAJIB ADA DALAM MENJAGA KEUTUHAN JAMAAH DAN UKHUWWAH?

1. Tabayyun bererti mencari kejelasan dan kesohihan maklumat yang diterima.
Jangan mudah menerima berita tanpa ditapis dan diselidiki kesohihannya. Suratkhabar, blog, tv, radio, sms adalah ibarat tong sampah.....jangan main hentam aje. Paling tidak, letakkan status benda-benda tadi adalah "fasiq".

"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu."
(al-hujurat:6)

2. ’Adamus Sukhriyyah ertinya tidak memperolok-olokkan.
Janganlah kita merasakan kita sahaja yang pandai, banyak sumbangan dan berkorban; orang lain baru sahaja berada di medan dakwah dan jihad......aku dah lama berjuang. Suka sangat syaitan mendengarnya. Al-Quran mengajar kita,

"Wahai orang-orang yang beriman janganlah satu kaum memperolok-olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang memperolok-olokkan) ."
(al-Hujurat:11).

3. 'Adamul Lamz iaitu tidak mencela orang lain.
Surah Hujurat menjelaskan sikap yang patut diambil oleh mukmin mujahid;"Dan janganlah kamu mencela diri sendiri'"
Hujurat:ayat 11.

Mencela sesama muslim mukmin mujahid dalam ayat ini dianggap mencela diri sendiri, sebab pada hakikatnya kaum muslimin dianggap satu kesatuan. Apalagi jika celaan itu adalah masalah status dan standard kebendaan. Allah sendiri menyuruh Rasul dan orang-orang yang mengikutinya untuk bersabar atas segala kekurangan orang-orang mukmin.
Kita mesti sedar kalau kita memperlekehkan pimpinan bermakna kita memperlekehkan diri kita sendiri. Kalau kita mendedahkan keaiban jamaah bererti kita mendedahkan keaiban diri
sendiri. Barang diingat bahawa media bukan medan tempat penyelesaian masalah jamaah.

4. Tarku at-Tanabuz yakni meninggalkan panggilan dengan sebutan-sebutan yang tidak baik terhadap sesama mukmin.

"Dan janganlah kamu saling memanggil dengan sebutan-sebutan (yang buruk).
al-Hujurat"

Janganlah memanggil atau menggelarkan sahabat sendiri dengan sebutan yang tidak baik. "Tengoklah ustaz gila tu!" "Wow hebat ustaz bingung tu" "Aku rasa kalau pemimpin umnowi, kita tendang aje".....macam-macam kita dengar di cuping telinga.

Tanabuz dalam bentuk yang paling parah adalah berupa pengkafiran terhadap orang yang beriman.
Sucikan hati mu. Janganlah kebencian, permusuhan kamu terhadap seseorang sekalipun musuhmu menyebabkan kamu tidak berlaku adil. Jangan diikut perasaan marah(ghadab).

5. Ijtinab Kathirun min az-zon iaitu menjauhi kebanyakan prasangka.

"Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, karena sebagian prasangka itu dosa.
AL-HUJURAT: 8"

Pada dasarnya seorang muslim harus berbaik sangka terhadap sesamanya, kecuali jika ada bukti yang jelas tentang kesalahan tersebut. Dan sebaliknya, kepada orang kafir dan musuh Islam, kaum muslimin harus menaruh curiga bila mereka bermanis budi. Dalam sejarah perjuangan terlalu banyak berlaku perkara yang tidak diingini akibat sifat Su' Zon(buruk sangka). Lebih-lebih lagi apabila musuh pandai mencampak isu.
Lihat surah an-Nur ayat 11 hingga 16.

Peristiwa yang menimpa Umm al-Mukminin 'Aisyah binti Abu Bakar yang difitnahkan "berbuat jahat" dengan Safwan sahabat Nabi saw. Bayangkan kalau zaman Jamaah Islam di bawah pimpinan RasuluLlah saw boleh berlaku......bagaimana di zaman kita ini.
Oleh sebab itu dua sikap yang mesti ada kepada ahli dan pimpinan Islam ketika DALAM MENGHADAPI ISU DAN PROVOKASI MUSUH ialah:

i. MENGUTAMAKAN HUSNU-ZAN (BERSANGKA BAIK). Salah satu sikap(mawaqif) yang harus kita miliki di dalam mengembangkan AMANAH DAN JIHAD MENEGAKKAN SYARIAT ALlah di bumi ini. BERHUSNUZAN(baik sangka) kepada saudara sejamaah walaupun siapapun dia atau dari kelompok manapun.

ii. MENGUTAMAKAN JAMAAH DAN PERPADUAN.

6. ’Adamu at-Tajassus adalah tidak mencari-cari kesalahan dan aurat orang lain.
Perbuatan ini amat dicela Islam. Setiap cara da'wah ada metodenya masing-masing, yang berusaha semaksima mungkin mendekati cara berda'wah Rasulullah SAW. Allah SWT amat suka bila kita berusaha menutup aib saudara kita sendiri. Kalau cari salah orang, memang jumpa. Salah sendiri walaupun "bapak besar" tak nampak.

7. Ijtinab al-Ghibah iaitu jauhi mengumpat.
Abul Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Tahukah kamu apakah ghibah?"
Jawab sahabat: "Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. yang lebih mengetahui." "Ghibah itu jika kau menyebut (membicarakan) hal keadaan saudaramu yang ia tidak suka hal itu disebut atau dibicarakan kepada orang lain, maka itu bererti ghibah padanya." Jawab Rasulullah s.a.w.
Lalu ditanya: "Bagaimana kalau saudaraku betul begitu?" "Jika yang kau sebut itu benar ada padanya. maka itu ghibah tetapi jika tidak betul maka itu buhtan (membuat-buat kepalsuan, pendustaan untuk menjelekkan nama orang)."
jawab Rasulullah s.a.w.
Menyebut: "Baju orang itu pendek atau panjang." itu bererti ghibah.
Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibn Abi Najih berkata: "Ada seorang wanita pendek datang kerumah Nabi Muhammad s.a.w. dan ketika telah keluar, Siti Aisyah r.a. berkata: "Alangkah pendeknya orang itu." Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Engkau ghibah." Aisyah r.a. berkata: "Saya tidak menyebut kecuali yang sebenarnya ada padanya." Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Engkau telah menyebut yang paling jelek padanya."
Khulasahnya kita wajib menjaga kesatuan dan perpaduan jamaah dan memelihara ukhuwwah/persaudaraan.

BUKTIKAN anda benar-benar mukmin dan ikhlas dalam perjuangan dengan melakukan A, B dan C terhadap sahabat yang bertelagah dengan anda.

A = Memaafkan kesalahan sahabat kita tu.
B=Berdoa kepada ALLAH agar dosanya diampunkan.
C= Doa dan harapkan sahabat itu dalam kebaikan terutamanya dalam doa rabitah(bayangkan mukanya waktu berdoa).

Saya yakin, kita mampu melakukannya walaupun tidak mudah. Ayuh kita cari keredhaan ALlah walaupun dalam kemarahan manusia

SURAT UNTUK MB PERAK :IR NIZAR JANGAN DILIHAT NAIF

Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Lumrah alam dalam kehidupan manusia, yang berjiwa baik, selalu dikaitan dengan naïf atau lurus. Orang yang naïf tidak ditakdirkan menjadi pesuruh Allah, walau sebagaimana baik dan mulia sekali pun hati budi mereka. Untuk menjadi pemimpin, Allah menggariskan beberapa jatidiri yang perlu ada. Yakni, sifat wajib nabi. 1. Siddiq 2. Amanah 3. Tabligh 4. Fatonah (bijaksana) Yang pertamanya, tidak boleh tidak, Ir Nizar perlu memahami bahawa jemaahnya, PAS, berjuang dalam wadah demokrasi. Satu cara perjuangan yang secebis dari cara tulen nabi. Itu yang pertama. Yang kedua Ir Nizar perlu meletakkan diri dan tegap atas kefahaman bahawa, PAS Perak tidak memerintah atas sokongan Melayu, sebaliknya atas sokongan bukan Melayu. Itu yang kedua. 3 kali Ir Nizar dilihat naïf. Kali pertama ialah pertukaran seorang pegawai tinggi agama yang mendapat campur tangan Diraja. Ketika ini PAS sudah dilihat bermusuh dengan mufti, raja oleh Melayu Perak. Apatah lagi campur mulut Karpal. Kali kedua ialah keputusan Ir Nizar memberikan geran 999 tahun ketika dalam 2 kefahaman di atas. Ketika ini, sokongan bukan Melayu akan kekal dan bertambah, tetapi tidak meningkat dengan banyak, kerana ianya sudah ‘tepu’. PRU12 menyaksikan kerusi PAS Perak dibantu oleh swing bukan Melayu dengan peratusan tinggi. Jadi, jika ada pertambahan, hanya sedikit dengan dibantu oleh pengundi baru bukan Melayu. Kita tangguhkan di sini. Kali ketiga ialah keputusan Ir Nizar memberikan 400 hektar. Kali ini UMNO datangi dengan halus. Kelihatan tidak perkauman, tetapi menyentak Melayu Perak atas scenario 2 kefahaman di atas. Persepsi pengundi adalah penting. Sekali lagi, PAS berjuang melalui undi majority. Jadi persepsi adalah penting. Ketika persepsi naïf yang pertama dan kedua (isu geran 999 tahun), ianya tidak akan membantu PAS berdiri di atas kekuatan sendiri (pengundi Melayu) sekaligus mengurangkan kuasa tawar-menawar pesaing sihatnya, secara sihat. Atau kata lainnya, sampai bila PAS mahu berkuasa secara teknikal seperti ini di Perak? Sepatutnya peluang ini diambil bagi meyakinkan semua pihak akan PAS. Begitu juga dengan isu kali ini. Isu 400 hektar. Pada ketika isu pertama, dilihat kegagalan PAS Perak memberi penerangan kepada seluruh rakyat Perak, kini ianya berlaku lagi. Salah atau silap dalam premis moral bukan isunya. Tetapi isunya ialah kebijaksanaan bergerak dalam wadah yang difahami. Alat dalam wadah setulen nabi, berbeza alat dalam wadah undi secara total. Sebab itu tajuk artikel ini ialah Ir Nizar jangan dilihat naïf. Jelinglah PAS Terengganu 1999. Ir Nizar sepatutnya memanfaatkan sirah yang berlaku di Terengganu ketika dulu. Dalam isu Tadika dan balai raya, secara moralnya, memanglah apa yang dilakukan oleh PAS itu betul. Tetapi, secara bijaksananya tidak ada. Sepatutnya, perkara itu ditangguhkan dahulu. Yang perlu ialah dapatkan kestabilan dan kaedah berkesan dalam siri penerangan seandainya terjadi sesuatu manipulasi. Apabila bergaduh dengan UMNO dalam isu balai raya, dalam keadaan tidak stabil, ‘masih bayi’, ketiadaan system penerangan yang cepat, akhirnya manipulasi UMNO secara seluruh negara tidak terdaya diperjelaskan. Kerosakan setengah hari hanya boleh diperbaiki 10 tahun oleh PAS. Jadi, adalah bijak untuk mengangguhkan moral balai raya itu. Apa sepatutnya dilakukan? Memang PAS akan kekal di Perak. Tetapi, adalah sesuatu yang mengecewakan PAS kekal dalam scenario yang sama. Yakni, tanpa kekuatan sendiri. Malah lebih menakutkan pengundi atas pagar Melayu yang meluat BN terpaksa mengundi BN untuk DUN di Perak, tetapi BR untuk Parlimen. Ini yang harus dikuasai oleh Ir Nizar. Yakni kemampuan melihat sesuatu itu dengan menyeluruh dan jauh di hadapan. Dalam isu geran 999 tahun, apakah tidak boleh Ir Nizar memberikan secara berperingkat. Yakni 99 tahun dahulu? Bukan Melayu melihat satu permulaan yang baik, yang Melayu pula mempunyai satu alasan ‘penyedap hati’. Melayu Perak bukan seperti Melayu Selangor atau Kuala Lumpur. Masih ‘kekampungan’, tiada internet, perkauman dan sebagainya. Malah PAS sendiri tidak memerintah di atas sokongan Melayu di Perak. Begitu juga dalam isu 400 hektar. Apakah alasan supaya institusi pendidikan itu dapat memanfaatkan kepada dananya adalah penyebab utama? Moral memang tidak salah, tetapi tidak bijak berdasarkan 2 kefahaman itu. Sekiranya isu pertama tidak berlaku, dan kedua tidak ‘melampau’ sehingga 999 tahun, isu ini boleh dikira ‘boleh dimaafkan’. Malangnya Ir Nizar berterusan meletakkan dirinya dilihat naïf kepada DAP! Sekali lagi persepsi Melayu awam Perak adalah penting dalam kaedah perjuangan PAS di Perak, bukan persepsi Melayu awam Kelantan. Kalau Melayu Perak macam Melayu Kelantan, tiada masalah. Jelas bro Nizar? Sepatutnya mungkin PAS boleh membantu dalam memberi intensif seperti memudahkan lessen perniagaan milik institusi pendidikan Cina sebagai bantuan menyediakan dananya sendiri, atau mengurangkan cukai tanah institusi itu atau sebagainya yang wajar untuk status 2 kefahaman di atas. Bergerak perlahan-lahan bagi mengurangkan kejutan ketempurungan Melayu Perak adalah wajar. Benda sudah pun berlaku. Di harapkan PAS Perak bekerja keras seperti biasa atau lebih lagi bagi memberi penerangan dalam isu ini. Jangan abaikan perspektif pengundi Melayu totok Perak. Selagi anda berdiri di Perak di atas teknikal semata-mata, selagi itulah anda semua dalam situasi di hujung gading. Buat Ir Nizar, orang baik di Malaysia sinonim dengan naïf. Memegang amanah terbesar dalam keadaan naïf adalah sesuatu yang membahayakan. Fahamilah 2 kefahaman di atas. Semoga PRU13, PAS Perak tidak lagi memerintah secara teknikal.

Insyaallah. Wallahualam.

http://adukataruna.blogspot.com/