16 Januari 2009

Kesilapan “TERBESAR” Kita, ialah “Di Pintu Masuk” Tempat Mengundi 17 hb Nanti

Oleh professor"
Semua nampaknya hebat , terurus , lengkap dan selesai , InsyaAllahApa yang kita kurang ?Semua nya cukup lengkap , apa yang tak ada , semua disediakan , 3M – Money , Media & Machinery , poster, tenaga , perang saraf , perayu undi, makanan/minuman , transport dan lain – lain.
Sebut saja , semua di tanggung beres
Cerita ni adalah pengalaman semasa bertugas tiga [ 3 ] PRU , 10/99 , 11/2004 & 12/2008 Kita tewas awal di pintu masuk tempat mengundi PemerhatianBilangan petugas di kawasan tempat pembuangan undi , cukup , ramai dan hebat, dan kebiasaannya melebihi daripada permintaan. Ini lah kelebihan kita , sebab semua nya sukarela, berbanding dengan pihak yang satu lagi , kebanyakannya kena bayar dan berbayar. Apa yang petugas – petugas ni buat ?Yang menjadi perayu – perayu undi , ok lah , sibuk dengan tugasan masing – masing , merayu undi
Bagaimana lagi yang lain – lain tu , yang ramai – ramai kat tempat pembuangan undi ?Diperhatikan , antara nya berborak – borak , bual – bual kosong , bercakap – cakap , bergurau senda , ada yang hisap rokok , kalau kebetulan ada gerai , maka lepak2 kat gerai .
Ini masalah problem nyaLawan/musuh hanya menunggu kita lalai
Bagi pengundi tegar PR, insyaAllah , tak jadi masalah besar , 100% akan sokong PAS
Manakala, bagi penyokong tegar UMNO/BN , sokongan tak jadi 100% , sebab , masih ramai kawan2 DSAI dalamnya , yang masih bersimpati , dan akan memberikan undi kepada PAS , iaitu sekutu PKR dalam Pakatan Rakyat , maksudnya sokongan tidak lah padu kepada DWF
Bagi penyokong atas pagar , bergantung kepada kebijaksanaan perayu undi , program lawatan rumah ke rumah dan sebagainya memainkan peranan.Di sini ianya berlaku ………..
Tetapi , yang menimbulkan masalah ,ialah pengundi hantu , samada mengundi >1x, dan yang berkaitan dengannya.
Bagi urusan memasukkan pengundi – pengundi hantu [ pengundi >2x , penundi bagi pihak orang lain , dll ] , bagi kawasan bercampur – campur , * bukan kawasan di Kampung – kampung [ dimana kita mengenali penduduk setempat.] , ia agak sukar dikawal sepenuhnya.
Bagi kawasan – kawasan di kampung2 , ianya boleh dijejak dengan teliti dan berkesan
Bagaimana untuk mengurangkan [ kalau boleh mengatasi , lagi bagus ] pengundi setempat yang akan ditugaskan untuk mengundi >2x , iaitu mengundi bagi pihak orang lain ,
- nama pengundi yang tidak pernah keluar mengundi [ fungsi PA di dalam bilik mengundi , harus perlu mengenalpasti betul – betul , bukan setakat menanda bilangan sahaja ]
- pengundi yang telah mati
- pengundi yang mengundi atas nama orang lain , yang ada dalam senarai daftar semak , lebih awal daripada tuan punya badan
caranya , dengan membuat pemeriksaan Kad Pengenalan , dan seumpamanya , Ini dibuat secara random [ kalau boleh semua sekali lah ].
Bagi pesalah [ pengundi yg mengundi >1x ] ini, kita dapat perhatikan gerak geri , tingkah laku mereka ini biasanya berbeza , gelabah , takut2 , gelisah , cuba tengok riak air muka , samada pengundi tua [akan memegang kad pengenalan bagi pengundi tua ] atau muda [ akan memegang kad pengenalan bagi pengundi muda ] , akan ditemui tanda2 orang macam bersalah saja , memang pun bersalah sebab mengundi >1x
- “Marking one to one“Sepatutnya , ada sekumpulan petugas – petugas [ perlu ada gliiran bertugas , katakan setiap 2 jam bagi satu kumpulan ] , yang benar – benar melakukan tugas – tugas berikut ;-
i]. Perhati
ii] Lihat
iii] Tengok
iv] Renung
v] Kelih dan sebagainya serta seumpamanya
secara fokus dan betul – betul , bukan main – main atau sambil lewa , pergerakan keluar masuk.
Kalau ini dapat dibuat , InsyaAllah kebarangkalian atau peratusan pengundi hantu [ undi >1x , undi bagi pihak orang lain dll] , dapat dikecilkan , walaupun tidak dapat dihapuskan 100%
Ini lah yang dinamakan ikhtiar, lepas tu tawakkal, insyaAllah , kemenangan milik kita [ maksudnya milik Allah jua ] "