26 Julai 2008

KONVENSYEN PAS PERAK KALI KE 13 DIHADIRI RAMAI TETAMU


IPOH, 26 July :- Konvensyen PAS Kali Ke 13 yang diadakan di Dewan Orang Ramai Rapat Setia yang sedang berlangsung disini pagi ini mempunyai kelainan dari Konvensyen sebelum dari ini.
Selain dari menerima tetamu kehormat Presiden PAS, YB. Datuk Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang acara tahunan PAS kali ini turut dihadiri oleh Menteri Besar Perak, YAB. Dato' Seri Hj. Muhamad Nizar Jamaliddin,Pengerusi DAP Perak yang juga merupakan Exco Kanan, DatNgeh Koo Ham , Timbalan Speaker Perak, YB. Puan Hee Yit Foong, Pengerusi PKR Perak Tn. Hj. Ismail Yusof, Timbalannya Ust. Zukifli Ibrahim, ADUN Simpang Pulai, YB, Chan Ming Kai , ADUN Hutan Melintang, YB. Kesevan, Wakil-wakil dari yayasan orang Asli Perak, Pengerusi kelab-kelab Penyokong PAS kawasan-kawasan, Wakil NGO Cina, ADUN-ADUN PAS dari, Titi Serong, Gunung Semanggol, Selingsing dan Cangkat Jong.
Konvensyen hari in diadakan dalam keadaan Pakatan Rakyat memegang teraju Negeri Perak dan inilah kelainan yang sangat menonjol pada hari ini.

KONVENSYEN PAS PERAK KALI KE 13


UCAPAN PRESIDEN PAS
Tuan Guru Datuk Haji Abdul Hadi Awang

Mengucapkan terima kasih kepada Parti yang sedia bergabung dengan PAS dalam menubuhkan kerajaan PAS dalam keadaan hari ini apa yang di kenali dengan "Islam Fobia". Ini kerana salah faham terhadap islam. Takut kepada Islam walaupun islam telah menunjukkan kegemilangan dan kecemerlangannya dalam pemerintahan. Islam memerintah dan menizinkan rumah-rumah ibadat orang-orang bukan islam.
Kita tumbang di terengganu bukan rakyat menolak kita tetapi oleh kerana penipuan BN dan nafsu serakah SPR. Islam bukan seperti agama yang lain kita berpijak di bumi yang nyata. Kejatuhan islam bukan kerana islam tetapi kerana Pemimpin Islam yang jahat yang tidak beramal dengan ajaran islam.
Hukum islam dilihat keras tetapi menjadi kesan yang baik kepada masyarakat. Mana lebih kejam cara hukuman bunuh dalam Islam dengan hukuman tali gantung yang bawa oleh Inggeris.
Ahli PAS di ajar takut kepada Allah.Ada perhitungan halal dan haram. Kita bertahalluf dengan orang bukan islam kerana ada titik persefahaman membenteras Rasuah, menentang kezaliman, menghapuskan ISA.
Di samping itu kita sanggup bersemuka dengan UMNO (MUQABALAH) UMNO yang mengundang dan menjemput kita bukan kita yang mahu berjumpa mereka. UMNO mengundang kita sedia untuk menerima undangan. Bagi membincang isu negara termasuk Isu Anwar Ibrahim dan isu kezaliman BN yang lain.
Kita memerintah Terengganu satu ketika dahulu di nafikan hak-hak tertentu. Pelbagai tindakan dikenakan kepad Ahli PAS.
Mengapa PAS mahu betemu dengan UMNO sedangkan UMNO sendiri menipu ahlinya, apatah lagi PAS.
Al-quran membenarkan kita untuk berjumpa dengan UMNO berdasarkan ayat quran
suratul Al-Anfal 61-63 -
Dalam perang pun Allah suruh berunding jika musuh mahu berunding.
Kita perlukan sesuatu untuk mengubah minda UMNO kerana pertemuan dalam Parlimen tak cukup. Sebab itu PAS menerima tindakan bersemuka dengan pemimpin UMNO.
Kita berharap dengan muqabalah ini akan mengubah suasana politik kearah kebaikan kepada rakyat.
PAS cukup berpengalaman dalam politik kerana PAS satu Parti yang paling lama di Malaysia ini.
Bersabarlah ! dengan pengalaman yang ada dalam PAS insyaallah kita akan gunakan untuk kebaikan keseluruhan rakyat keseluruhannya.
Terima kasih juga kerana PAS Perak bersedia menjadi tuan rumah Muktamar PAS Pusat yang akan berlangsung pada bulan Ogos nanti.
Terima kasih juga kepada Badan Perhubungan PAS kerana berjaya mengadakan Konvensyen pada Tahun ini.

KONVENSYEN PAS PERAK KALI KE 13


TEMA : MENGISI PERJUANGAN MEMANTAP PERJUANGAN


Ucapan Pesuruhjaya PAS Perak (Us. Hj Ahmad bin Awang)


Konvensyen PAS kali ke 13 membawa erti pada PAS Perak kerana kita dalam keadaan menjadi kerajaan. Membentuk kerajayaan bersama 3 parti DAP dan Keadilan. Pakatan ini berjaya memecah tembok empayar Kekuasaan UMNO. Sehingga ini UMNO masih berusaha untuk meelemahkan kerajaan yang ada dan mereka bermimpi untuk membentuk kerajaan pada 31hb Ogos 2008 ini.

Kertas kerja akan di bentangkan bagi mengulas isu kearah memantapkan lagi kerajaan Negeri Perak. Kita berharap Pakatan Rakyat di Perak ini akan terus kuat dan mantap berdasarkan 5 prinsip yang telah di persetujui bersama:


1. Adil

2. Telus.

3. Berkebajikan

4. Berintegriti

5 Beramanah


Jika 5 prinsip ini di amalkan sewajarnya insyaalah kerusi UMNO pada pilihanraya akan datang akan tumbang ke tangan Pakatan Rakyat. UMNO tak pernah berdiri sendiri. UMNO disokong oleh parti komponen BN.Mereka terdesak hari ini lalu isu Muzakarah di bangkitkan. UMNO tidak boleh dipercayai dan sering mengkhianati perjanjian.



PROGRAM KUTU WANG POS DARI SUDUT FIQH ISLAM

Majlis Perundingan Dan Penyelidikan Hukum (MPPH), Dewan Ulama PAS Pusat Fri
Jul 25, 08 7:05:40 pm

Program kutu secara wang pos sudah agak menular dan popular pada masa ini. Mereka yang berhadapan dengan masalah kewangan melihat program ini dapat membantu menyelesaikan kemelut kewangan mereka.
Iklan

Bagi pihak yang berwang pula, berhasrat untuk membantu sahabat-sahabat dan rakan-rakan yang berada dalam kesusahan dengan menamakan mereka sebagai penerima wang pos berkenaan.
Persoalannya, adakah program ini berjalan tanpa terdapat apa-apa unsur haram sehingga program ini benar-benar menjamin kebaikan sebagaimana yang dijanjikan. Tetapi jika program ini mengandungi unsur-unsur haram, maka kegelapan dan kerugian pastinya akan menemui peserta-pesertanya atau sebahagian daripada peserta-pesertanya.
Unsur-unsur haram yang dapat dikesan
Setelah meneliti perjalanan beberapa bentuk program wang pos, didapati ia mengandungi beberapa unsur haram. Antaranya:

1.Unsur Gharar
Jika dikaji berkenaan program ini didapati asas kepada pembinaan dan perjalannya adalah 'auto placement' yang menjadikan orang bawah atau peserta baru mangsa yang tidak mendapat apa-apa pulangan apabila program 'auto placement' ini berhenti berpusing.
Oleh itu, setiap yang menjadi peserta yang peringkat awalnya mengharapkan pulangan apabila sampai gilirannya kehilangan wang apabila program ini terhenti.
Setiap sesuatu pastinya ada permulaan dan pastinya juga ada titik penamatnya. Pada waktu tersebut, pastinya sesiapa yang masih berada di bawah akan menjadi mangsa apabila wangnya diperolehi oleh orang atasan sedangkan orang bawahannya belum wujud.
Gharar yang terdapat disini ialah gharar fil husul (tidak tentu dapat) dan gharar fil miqdar (tidak tentu kadar).

2.Riba
Program ini sebenarnya bersifat 'money game' yang mendedahkan pesertanya kepada riba. Ini kerana, setiap yang menyertai program ini atau sebahagiannya berhasrat mendapatkan pulangan.
Jika ia menaja dengan mengeluarkan wang sebanyak RM100, maka ia mengharapkan pulangan lebih.
Jika ia benar-benar mendapat pulangan yang lebih banyak, maka ia adalah riba kerana tiada transaksi perniagaan atau khidmat di dalam program ini.

3.Judi
Dalam program ini terdapat unsur judi kerana sepastinya ada pihak yang mendapat untung dan ada pihak yang pasti mengalami kerugian.
Untung dan rugi ini boleh berlaku apabila program ini berhenti. Jika ia berlaku, maka mereka yang berada di line atas akan mendapat keuntungan manakala mereka yang berada di line bawah mendapat kerugian.?
Beberapa jawapan kepada kekeliruan
Mereka yang menyertai program ini melihat ia adalah harus dari sudut syariat dengan alasan-alasan berikut:

1.Sumbangan atas alasan hibah
Antara alasan yang sangat luas dijadikan hujah membolehkan ialah sumbangan setiap peserta adalah hibah.
Sebenarnya alasan ini adalah alasan yang tidak boleh diterima syariat kerana hibah tidak mensyaratkan keuntungan dan tidak mensyaratkan pulangan.
Tetapi program ini jelas berbentuk permainan wang (money game) dalam bentuk pusingan 'auto placement'.
Justeru itu, hibah bersyarat jika tidak kena caranya boleh menjerumuskan kepada riba sebagaimana sabda Nabi?Muhammad s.a.w. yang maksudnya: "Setiap pinjaman yang mensyaratkan manfaat (faedah) adalah riba."

Pada masa yang sama bayaran yang dianggap hibah tersebut adalah dalam bentuk tetap dan dijanjikan pulangan sebagaimana dalam iklan yang disiarkan.
Maka setiap transaksi syariat bukan dilihat kepada lafaz dan binaan kalimah tetapi ia melihat kepada hakikat dan perjalanannya.
Kaedah fiqh menyebut yang bermaksudnya: "Yang diambil kira pada akad transaksi ialah maksud dan makna, bukan lafaz dan susunan kalimat."

2.Sumbangan mestilah ikhlas membantu.
Alasan kedua yang biasa digunakan ialah sumbangan itu ikhlas membantu sahabat-sahabat seagama yang susah.
Menurut syariat, apabila sesuatu transaksi di dapati haram, maka ikhlas tidak akan merubahnya menjadi halal. Sebagaimana tiga orang berjudi dan setiap seseorang mempertaruhkan wang RM10. Sekalipun setiap seseorang berniat derma ikhlas untuk si pemenang ia tetap haram kerana ia adalah judi dan ikhlas tersebut tidak boleh mengharuskan perkara yang haram.
Ikhlas atau lebih tepat tidak dipaksa adalah syarat sah jual beli dan segala jenis transaksi yang harus. Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa? ayat 29 yang maksudnya: "Melainkan ia adalah perniagaan yang berlaku secara reda meredai antara kamu."
Ayat ini menunjukkan reda dan ikhlas menyertai perniagaan yang halal, bukan menjadi syarat sah kepada transaksi yang haram.

3.Kias kepada belanja kawan makan atau minum di kedai.
Kias tersebut adalah kias yang salah kerana ia mempunyai perbezaan yang sangat ketara. Antaranya, belanja kawan di kedai makan tidak melibatkan pusingan wang. Dalam program ini ia melibatkan wang dengan wang yang sepastinya mendedahkan kepada riba. Tambahan pula setiap pesertanya disyaratkan menaja dan ditaja.
Penutup dan kesimpulan
Sememangnya setiap transaksi hukum asalnya adalah harus sehinggalah ia dicemari oleh unsur-unsur haram.
Setelah diteliti program wang pos ini, didapati program ini adalah haram disebabkan unsur-unsur yang disenaraikan di atas.
Justeru itu, umat islam digesa supaya tidak terlibat dengan program ini kerana ia membazirkan wang disamping keharaman yang disebutkan.- tajdid _