02 Jun 2009

Tengku TT beri Manohara 7 hari bukti dakwaan didera !!!



Jimadie Shah Othman Jun 2, 09 3:29pm


Tengku Temenggung Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra memberikan tempoh tujuh hari kepada isterinya, Manohara Odelia Pinot bagi mengemukakan bukti penderaan yang didakwanya atau bakal menghadapi tindakan undang-undang.


"Tengku TT (Tengku Temenggung) tuntut bukti (penderaan). Sekiranya gagal dalam tempoh seminggu, beliau akan mengambil tindakan balas," kata sahabat karib kepada putera ketiga Sultan Kelantan itu, Mohd Soberi Shafii.


Ketika dihubungi Malaysiakini petang ini, Mohd Soberi berkata, Manohara dan ibunya, Daisy Fajarina juga dituntut membuat permohonan maaf secara terbuka terhadap kesemua dakwaannya yang dibuatnya sebelum ini.Mohd Soberi menambah, tindakan susulan melalui mahkamah atau pihak berkuasa terhadap Manohara dan Daisy akan ditentukan setelah mereka melantik peguam yang sesuai - selepas tamat tempoh akhir yang diberikan, 9 Jun depan.


Manohara kelmarin dilaporkan melarikan diri dengan pertolongan kedutaan Amerika Syarikat di Singapura selepas menziarahi Sultan Kelantan yang sedang mendapatkan rawatan kesihatan di Kota Singa itu.Bercakap kepada media Indonesia, bekas model terkenal itu mendakwa dia didera secara emosi, fizikal dan seksual oleh suaminya - termasuk disuntik hormon bagi menggemukkan badan - ketika berada di Kelantan.


Manohara juga turut dilaporkan semalam, bakal membuat pemeriksaan perubatan di negara itu bagi membuktikan dakwaannya itu.




Pemeriksaan perubatan


Bagaimanapun, sehingga hari ini, usaha Malaysiakini menghubungi Daisy di Jakarta bagi mengesahkan perkara itu masih belum berhasil.Mengulas lanjut, Mohd Soberi berkata, Tengku Muhammad Fakhry mengalu-alukan isterinya melakukan pemeriksaan perubatan.


Bagaimanapun, beliau hanya akan mengiktiraf pemeriksaan perubatan itu sekiranya ia dilakukan oleh pengamal perubatan yang berkecuali."Kita alu-alukan dengan syarat bukan dibuat di Indonesia atau Malaysia, bukan (dikendalikan oleh pakar) rakyat Indonesia atau Malaysia. Buatlah di mana-mana pun sama ada di Australia, Amerika Syarikat, London atau Perancis," katanya.Mohd Soberi berkata, Tengku Temenggung juga meminta Manohara dan Daisy membuat laporan polis di negara ini jika yakin berada di pihak yang benar.


"Tengku TT akan jamin keselamatannya di sini. Kita akan minta polis beri kerjasama," kata Mohd Soberi, yang juga seorang ahli perniagaan di Kuala Lumpur.Tengku TT 'tenang tapi dukacita'Ditanya tentang keadaan Tengku Temenggung sekarang, Mohd Soberi berkata, putera raja itu "tenang", tetapi "dukacita" dengan sikap isterinya yang sanggup menaburkan fitnah terhadapnya.


Tengku Muhammad Fakhry juga dikatakan tidak berniat memujuk isterinya supaya tidak memfailkan penceraian terhadapnya."Pujuk tak ada. Tetapi kalau ada keinsafan, beliau akan pertimbangkan memberi kemaafan," katanya Mohd Soberi.Katanya, putera raja itu juga tidak akan menghubungi isteri dan ibu mertuanya di Jakarta kerana "kebiadaban" Daisy yang tidak mahu bertemu dengan Sultan Kelantan yang gering sewaktu berada di Singapura.


"Sikap kurang ajar (Daisy) itu tidak ada kompromi," katanya.


Zambry, Menteri dihalau Penduduk Kampung

Zambry, Menteri Dihalau Penduduk Kampung

Walaupun Dr Zambry Abd Kadir berjaya memegang jawatan Menteri Besar melalui kaedah keputusan rayuan mahkamah, namun ia tidak bermakna rakyat Perak juga semestinya bersetuju dengan keputusan mahkamah tersebut.Kejadian yang berlaku terhadap Dr Zambry, serta rombongannya (termasuk anggota polis) sudah cukup memberi gambaran dan pengertian bahawa jabatan menteri besar yang dijawatnya tidak diiktiraf oleh rakyat jelata Perak yang rata-rata mahukan supaya Dewan Undangan Negeri dibubar seberapa segera.Kejadian berlaku di Batu 8, Lekir semalam kira-kira pukul 2,30 petang ketika Dr Zambry, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang juga Ahli Parlimen Lumut Kong Cho Ha dan rombongan beliau dihalau oleh tuan rumah kerana meletak kenderaan mereka tanpa meminta izin tuan punya terlebih dahulu."Menteri Besar Mahkamah" itu berada di kawasan tersebut kerana berhasrat menziarah mangsa angin ribut yang melanda malam sebelumnya.Menurut penulis blog manjungmari, oleh kerana tidak ada laluan ke rumah mangsa Dr Zambry serta rombongan mengambil keputusan untuk meletakkan kereta mereka dihalaman rumah rumah salah seorang penduduk di situ.
Melihat sahaja kehadiran Dr zambry diperkarangan kediamannya, tuan rumah telah meluru keluar dan menghalau beliau serta rombongan keluar daripada tanahnya.Walaupun diarah keluar Dr Zambry seolah-olah tidak mahu melayan herdikan tuan rumah tersebut malah pemandu kereta rasmi beliau dan kenderaan lain terus meletak kenderaan mereka di halaman rumah tersebut.Penulis blog itu menceritakan lagi Dr Zambry cuba mengertak tuan rumah dengan menanyakan sama ada beliau membayar cukai ke atas tanah yang didudukinya.Ini menyebabkan tuan rumah tersebut bertambah marah dan terus menghalau beliau dan akhirnya lawatan mengejut kepada mangsa angin ribut terpaksa dibatalkan.Lebih memalukan rumah mertua Dr Zambry dikatakan terletak berdekatan rumah di mana beliau serta rombongan dihalau.Menurut penulis blog lagi keadaan jauh berbeza apabila Ahli Parlimen Bukit Gantang, Mohammad Nizar Jamaluddin berkunjung ke tempat yang sama pada sebelah petangnya.Beliau serta rombongan disambut mesra bukan sahaja oleh tuan rumah tersebut malah penduduk di situ. Sambutan rakyat di peringkat akar umbi terhadap Dr Zambry dan Nizar sudah cukup memberi penilaian terhadap perasaan rakyat berhubung kemelut politik Perak yang sehingga kini belum mencapai penyelesaian muktamad.Lebih-lebih lagi kejadian yang agak memalukan berlaku ke atas seorang ketua eksekutif kerajaan negeri memberi pengertian hakiki siapa "Menteri Besar Sah" dan siapa pula "Menteri Besar Mahkamah".

Muafakat Pakatan Rakyat lebih Indah berbanding BN !!!

Abu Firdaus Mon Jun 01, 09 6:43:09 pm MYT

DARI segi bahasa, Pakatan Rakyat bermaksud permuafakatan rakyat, iaitu rakyat berpakat. Sementara Barisan Nasional dimaksudkan barisan kebangsaan. Mana lebih indah, pakatan atau barisan? Ia mungkin hanya nama gabungan parti politik, yang kebetulan dipilih mewakili sekumpulan pertubuhan siasah.

Makananya, setelah menubuhkan lima kerajaan negeri selepas keputusan pilihan raya umum ke-12, maka diberikan saja nama Pakatan Rakyat kepada gabungan kerjasama PAS, DAP dan KeADILan. Hakikatnya ia lebih mendalam daripada nama saja. Makna rakyat yang ada pada Pakatan Rakyat membawa maksud inti perjuangan ketiga-tiga parti itu.

Seringkali rakyat dilihat sebagai terjemahan kepada perkataan Inggeris �people�. �People� boleh bermaksud orang, orang ramai atau penduduk. Tetapi dalam bahasa Melayu, maksud rakyat adalah lebih mendalam. Sememangnya ia berasal daripada perkataan Arab, rakyat, tetapi apabila telah dimelayukan, ia membawa maksud tersendiri.

Untuk memahami istilah rakyat, maka boleh melihatnya dari sudut kebalikannya iaitu raja. Lawan rakyat ialah raja. Maka dalam sesebuah negara, hanya terdapat seorang raja, sementara yang lain adalah rakyat. Itu dalam konteks pandangan hidup tradisi Melayu. Maka raja memerintah dan menjadi lambang negara, tetapi ia hanya wujud kerana adanya rakyat. Ia bertanggunggjawab memberi keamanan dan kemakmuran kepada rakyat di negaranya.
Tetapi raja bukannya ketua rakyat. Dia adalah ketua negara. Sementara ketua rakyat ialah Bendahara, atau Menteri Besar, Ketua Menteri ataupun Perdana Menteri. Raja tidak boleh hidup tanpa rakyat, sementara rakyat tidak boleh hidup tanpa raja. Ada kalanya raja tidak dipanggil raja. Ia mungkin disebut sebagai Yang di-Pertuan atau Yang di-Pertua. Atau Yang di-Pertuan Besar. Atau Presiden.

Sememangnya kehendak rakyat bermacam. Untuk menentukan kehendak mereka secara fokus, maka kesepakatan diambil daripada siapa dan apa yang ada pada majoriti di samping memelihara kepentingan minoriti di kalangan rakyat. Maka rakyat dianggap sebagai tunggal tetapi suara majoriti yang memimpin tetapi turut memberi ruang kepada minoriti.
Inilah apa yang dimaksud dengan rakyat. Maka Pakatan Rakyat membawa makna permuafakatan rakyat dalam menguruskan negara. Ini berbanding dengan nasional, apa dimaksudkan dengan nasional yang asalnya bermaksud 'nation' atau negara bangsa. Maka nasional adalah negara bangsa atau kenegaraan dan kebangsaan.

Justeru, apabila dinamakan Barisan Nasional, maka ia merujuk kepada barisan negara bangsa Malaysia. Sementara Pakatan Rakyat pula bermksud pemuafakatan rakyat Malaysia. Jadi, apabah perbezaan antara rakyat dan negara-bangsa. Maka untuk memahami, wajar pula merujuk kepada kesedaran kebangsaan atau kesedaran nasional dibandingkan kesedaran rakyat.
Maka kesedaran nasional pula berkait dengan nasionalisme, iaitu pembentukan suatu bangsa daripada negara yang kebanyakannya muncul daripada runtuhan sesuatu empayar. Maka Malaysia umpamanya muncul daripada keruntuhan empayar British di Asia Tenggara. Maknanya pembentukan sesebuah negara terutama dalam abad ke-20 ini adalah hasil daripada keruntuhan imperialisme. Daripada imperialisme British umpamanya, maka Malaysia pun muncul.

Itulah nasional Malaysia yang muncul daripada perut imperialisme. Ada kalanya negara nasional yang muncul itu merupakan hasil daripada percaturan bagi mengekalkan kepentingan imperialis. Itulah yang berlaku apabila Malaysia ditubuhkan. Kerana hendak menjaga kepentingannya di Asia Tenggara dengan Singapura sebagai pangkalan pentingnya, maka dipaksakan penubuhan Malaysia melalui gabungan Singapura dengan Tanah Melayu. Untuk menjaga sensitiviti kaum di Tanah Melayu, maka gabungan itu diperluaskan untuk meliputi Sarawak dan Sabah.

Begitu juga pada peringkat awal ketika penubuhan Tanah Melayu. Ia bertujuan menjaga kepentingan British di Tanah Melayu, maka awalnya dicadangkan supaya ditubuhkan Malayan Union daripada gabungan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri-Negeri Selat. Tetapi kemudian ia berubah menjadi Persekutuan Tanah Melayu kerana imperialis British mahu memihak kepada orang Melayu yang diwakili Umno supaya Semenanjung itu tidak jatuh pada komunis.

Justeru segala perkembangan berhubung pembentukan nasional digerakkan atas kepentingan imperialis. Tindak balas itu yang melahirkan negara bangsa Malaysia. Bagaimanapun, cuba lihat keadaan rakyat pula? Rakyat mahu merdeka daripada imperialis. Pihak pertama yang memperjuangkan kemerdekaan di Tanah Melayu adalah Kesatuan Melayu Muda (KMM). Nama dia ada Melayu tetapi ia tidak bersifat Melayu.

KMM meniru Jong Java dan Jong Sumatra (Jong itu young atau muda) yang merupakan kesatuan bagi orang muda Jawa dan Sumatera. Tetapi penggerak idea bagi KMM ialah Sutan Jenain, seorang aktivis Parti Komunis Indonesia (PKI). Tetapi PKI pula berasal daripada Sarekat Islam Merah, yang pada asalnya adalah Sarekat Islam yang berpecah menjadi merah dan hijau.

Istilah Islam pada awal abad ke-20 di Indoensia tidak merujuk kepada agama atau umat Islam, tetapi rakyat di Hindia Timur Belanda. Maka begitu juga istilah Melayu dalam KMM. Ia tidak merujuk kepada bangsa dan kaum Melayu. Sebaliknya ia merujuk kepasda rakyat di Tanah Melayu.

Begitu juga apabila Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang digerakkan penubuhannya oleh Mokhtaruddin Lasso, juga seorang aktivis PKI. PJKMM yang merupakan lanjutan kepada KMM juga mempunyai istilah Melayu yang merujuk kepada rakyat Melayu, dan bukannya bangsa dan kaum Melayu.

PKMM merupakan penggerak kepada Perlembagaan Rakyat. Maka sekali lagi istilah rakyat timbul. Inilah merupakan asal usul pemahaman istilah rakyat yang kini turut dipegang oleh Pakatan Rakyat. Hubungan PAS dengan pemahaman rakyat juga jauh hingga kepada Sarekat Islam di Indonesia yang kemudian daripada Sareklat Islam Hijau, muncul Majlis Syura Muslimin Indonesia (Masyumi). Islam juga merupakan agama yang mengutamakan kepentingan rakyat._