CADANG SEMUA MESYUARAT DALAM BAHASA MELAYU

Mohd Sabri Said. Thu Dec 25, 08 1:59:05 pm MYT
PULAU PINANG, 25 Dis (Hrkh)- Ketua Satu Persatuan Penulis Pulau Pinang (2PNP) menyarankan Kerajaan Negeri mengeluarkan arahan supaya semua mesyuarat, sidang media atau sebagainya oleh Jabatan Kerajaan dijalankan dalam Bahasa Melayu

Ketua Satu (2PNP) Anuar Ahmad berkata ia bersesuaian dengan matlamat meninggikan martabat Bahasa Melayu di Malaysia oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) beberapa tahun lalu tambahan lagi bahasa perhubungan di negara ini adalah Bahasa Melayu bukan bahasa rojak atau Inggeris.
"Kebanyakan mesyuarat atau sidang media oleh Jabatan Kerajaan dilakukan dalam Bahasa Inggeris tidak dalam Bahasa Melayu. Di mana martabat bahasa yang diperjuangkan oleh DBP selama ini seolah dipermainkan oleh orang melayu sendiri," jelasnya.
Di era 60-an dan 70-an memang Bahasa Inggeris dipuja tetapi kini kemajuan dan kesedaran DBP ingin memastikan'bahasa menunjukan bangsa' maka ia harus di ketengahkan dalam semua hal termasuk seminar dan kursus, katanya.
"Apa salahnya Bahasa Melayu diangkat sedemikian rupa jangan jadikan atau anggap ia bahasa pinggiran, " kata Anuar mengharap satu pembaharuan berlaku.
Menjelang tahun depan katanya, sangat sesuai ia diubah dan dijadikan pembuka tirai menuju perubahan yang dikehendaki.
Berhubung kenyataan Setiausaha 2PNP, Tarmizi Othman yang mendesak Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) menukar papan tanda yang salah ejaan beliau menyifatkan satu teguran yang berguna demi nama baik MPSP sendiri.
MPSP harus peka dengan teguran itu kerana kesalahan ejaan dengan sendirinya mengambarkan perhubungan MPSP dengan Gabungan Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara yang terletak bersebelahan dengan bangunan MPSP 'tidak lunak'.
"Sepatutnya mereka berbincang dulu sebelum membuat papan tanda itu sekurang-kurangnya dapat mengikis pandangan masyarakat terhadap MPSP, " terangnya.
Antara papan tanda yang jelas salah ejaan ialah Kampung Pelanduk Jatuh yang dieja Kampung Palanduk Jatuh di Bukit Mertajam, Kampung Stesen dan Simpang Empat yang dieja Kampung Stesyen dan Simpang Ampat di Nibung Tebal.-azm_

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI