Isu Siapa Menteri Besar Perak yang Sah, Permohonan Ir.Nizar supaya kes rayuannya didengari 11 orang hakim di tolak tanpa sebab !!! - Pahang Daily

PUTRAJAYA [8.29 pm] - Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Menteri Besar Perak, Ir. Mohd Nizar Jamaluddin (foto) yang memohon supaya rayuan beliau didengar di hadapan sidang 11 hakim. Mahkamah Persekutuan bagaimanapun tidak memberi alasan mengapa sidang 11 hakim tidak dapat diadakan, kata peguam Leong Cheok Keng. "Tiada sebab atau penjelasan diberikan mengapa permohonan kami ditolak," kata Leong. Mahkamah Persekutuan menetapkan kes rayuan Nizar akan didengarkan di hadapan sidang lima hakim. "Ini adalah tempat terakhir untuk rayuan klien kami. Jika permohonan Nizar nanti juga ditolak oleh sidang lima hakim, maka tamatlah litigasi klien kami," kata Leong. Nizar memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan samada beliau atau Zambry Abdul Kadir adalah menteri besar yang sah. Permohonan ini dibuat selepas Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Nizar sebagai Menteri Besar yang sah. Mahkamah Rayuan juga tidak mengemukakan alasan bertulis mengapa Zambry disytihar Menteri Besar. Leong menjelaskan sidang 11 hakim adalah penting bagi menyakinkan rakyat bahawa sistem kehakiman negara tidak mengamalkan amalan berat sebelah, selain memastikan prosiding mahkamah yang bebas. "Penolakan ini amat mendukacitakan kepada semua rakyat Malaysia yang percaya kepada konsep kehakiman yang adil dan saksama," kata leong. "Selagi ada unsur-unsur yang menampakkan amalan berat-sebelah, rakyat tidak akan menerima keputusan mahkamah tertinggi di negara ini sebagai keputusan muktamad," kata leong.

[Satu keputusan yang menang sudah dijangka sejak awal-awal lagi. Mana mungkin Najib selaku "master mind" kes rampasan kuasa di Perak mahu melihat negeri Perak yang sudah berada dalam gengaman UMNO dan BN dirampas semula oleh Pakatan Rakyat. Tiada alasan diberikan kerana mereka takut segala kebobrokan itu akan terserlah. Langkah terbaik ialah membuat keputusan "ikut suka mulut" seolah-olah mereka telus kepada undang-undang. Bagi kita rakyat biasa, amat takut dengan undang-undang dan mereka kerahkan supaya mengikut undang-undang. Tetapi dalam masa yang sama mereka sendiri "melacurkan" undang-undang ikut sesedap rasa mereka tanpa memikirkan ia betul atau salah. Inilah yang berlaku di Perak sebenarnya, mana mungkin Najib selaku PM akan membiarkan Nizar berkuasa kembali di Perak. Maka itu, terimalah hakikat bahawa Perak kini ditangan mereka. Apa yang penting rakyat perlu berdoa agar pilihanraya umum ke-13 akan datang, Nizar dan kuncu-kuncunya wakil rakyat BN akan dihumbankan dan dijadikan rakyat biasa semula].

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI