Mati dalam tahanan ....SPRM

Mati Dalam Tahanan :Satu Lagi Episode Malang

1. Negara sekali lagi gempar dengan tragedi malang yang menimpa . Tragedi yang melenyapkan rasa rungsing akibat kemerosotan undi majoriti PAS di Manek Urai .

2. Semua tertumpu kepada peristiwa malang yang membawa kepada terbunuhnya mendiang Teo Beng Hock .

3. Bagaimana beliau yang juga merupakan setiausaha politik kepada Yb Ean Yong Hian Wah [ EXCO Selangor ] itu terbunuh adalah satu persoalan besar yang perlukan siasatan segera dan terperinci oleh pihak berwajib .

4. Lebih besar bencananya ialah bagaimana beliau boleh terbunuh dalam [ atau sewaktu masih dalam ] tahanan SPRM . Tentunya ini akan mengundang pelbagai spekulasi dan tentunya SPRM dilihat sebagai pihak yang paling hampir untuk bertanggungjawab .

5. Rakyat mengharapkan satu siasatan rapi , telus dan bertanggungjawab diambil oleh pihak kerajaan untuk menyiasat tragedi ini dan jika ada pihak yang bersalah , hukuman setimpal mestilah dijatuhkan .

6. Sehingga hari ini terlalu banyak tragedi malang seperti cedera dan terbunuh dalam tahanan . Samaada tahanan SPRM atau tahanan polis . Sedangkan menjadi tanggungjawab penuh pihak yang menahan , menjaga keselamatan dan kebajikan tahanan sebelum ia disabitkan bersalah . Individu yang ditahan untuk soal siasat tidak boleh di dera , dipaksa atau dicederakan , apalagi dibunuh mati kerana individu itu bukan pesalah sebelum ia disabitkan bersalah melainkan ia hanyalah individu yang membantu siasatan .

7. Sekalipun pihak yang menahan tidak melakukan pembunuhan tersebut , keselamatan tahanan tetap dibawah jagaan mereka selama ia masih dalam tahanan [ atau premis tahanan ] . Selayaknya tragedi seperti ini tidak berlaku apalagi dalam kawasan pihak yang menahan . Malangnya di negara kita hari ini , siapa jua yang ditahan tidak mempunyai jaminan keselamatan diri . Mereka seperti dihukum terlebih dahulu sebelum mereka disabitkan bersalah .

8. Jika satu atau dua kes , mungkin rakyat boleh terima ia sebagai suatu tragedi yang tidak disengajakan atau diluar tanggungjawab mereka . Tetapi jika kes mati dalam tahanan ini kian menjadi - jadi , Kerajaan wajib mengeluarkan satu kertas putih berkait perkara ini .

9. Apakah satu suruhanjaya lagi akan dibentuk untuk menyiasat suruhanjaya ini ? berapa banyak suruhanjaya daa ? Saya ingat Malaysia adalah sebuah negara yang paling banyak menubuhkan suruhanjaya . Entah berapa banyak suruhanjaya yang telah ditubuh . Samaada yang kekal atau bersifat sementara , tetapi hasilnya tetap satu [ one Malaysia ] iaitu tragedi tetap berlaku dan berlaku .

10. Saya mencabar supaya pengerusi SPRM segera meletakkan jawatan bagi membolehkan satu penyiasatan telus dan teliti dilakukan justeru beliau mestilah mengambil tanggungjawab atas tragedi yang berlaku . Soal siapa salah itu perkara kedua . Terserah kepada hasil siasatan . Tetapi perletakkan jawatannya adalah untuk memastikan siasatan berjalan lancar dan rakyat yakin terhadap siasatan itu . Jika tidak , terpaksalah rakyat menjalankan siasatan sendiri ! lebih malang kalau rakyat ambil hukum sendiri ! jika ini benar berlaku , siapa lagi boleh halang pada waktu ?

Melihat kepada peningkatan angka kematian dalam tahanan dan lokap , rasanya , Musa Hassan pun tidak perlu lagi disambung kontraknya yang bakal berakhir september ini , atau mungkin juga Perdana Menteri sendiri ambil tanggungjawab ? paling tidak , menteri terbabit . Tapi saya tahu , apa yang akan berlaku dalam negara saya , kerana ini bukan kali pertama .......Harap ada percaya tiada !

Posted by Nasrudin Hassan at Tantawi

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI