PEREMPUAN YANG DI JAMIN MASUK SYURGA

" Seorang pemuda di zaman Rasulullah s.a.w. telah berpesan pada isterinya kerana keluar berperang. Pesan suaminya pada isteri ; “Jangan kamu keluar dari rumah sehingga aku pulang.” Bila suaminya pergi maka datanglah adik isterinya dan memberitahu bahawa ayahnya sakit tenat. Kakaknya berkata pada adiknya bahawa kakak tak boleh pergi sebelum suami kakak pulang.
Adiknya pulang ke rumah dengan tak berkata apa-apa. Selang beberapa hari, maka bapanya telah meninggal dunia. Lalu adiknya pergi ke rumah kakaknya untuk memberitahu akan kematian itu. Sekali lagi kakaknya berkata bahawa kakak tak dapat pergi selag suami kakak belum pulang. Pulanglah adiknya dengan penuh hampa. Tiba-tiba pulang suaminya dan bertanya pada isterinya ; “Kenapa menangis?” Jawab isterinya bahawa ayahandanya telah meninggal dunia.
Setelah mendengar kata-kata dari isterinya, suami dan isterinya pun terus ke rumah Rasulullah untuk bertanya tentang perkara yang berlaku tadi. Dengan senyum Rasulullah s.a.w. berkata ; “Bahawa Jibril telah datang padaku dan berkata ; “Sesungguhnya Allah telah mengampunkan dosanya kerana taat pada suaminya.” ”
Itulah gambaran seorang isteri yang dijamin oleh Allah dan Rasul kerana taat kepada suami.
Junjungan besar Rasulullah s.a.w. telah bersabda bahawa baginda telah menziarahi syurga dan neraka ketika peristiwa Isra’ Mi’raj. Hadith tersebut yang bermaksud ; “Telah bersabda junjungan besar kita Rasulullah s.a.w. aku telah menziarahi ke neraka, maka ku dapati penghuninya kebanyakan dari perempuan. Dan aku juga telah menziarahi syurga, maka aku dapati penghuninya banyak dariorang-orang miskin.”

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI