Wajibkah Undi Pakatan Rakyat ?

Ibnu Hasyim Catatan Santai

MENURUT ulamak terkenal masa kini, Sheikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam tulisan beliau ‘Fiqh Daulah’, di mana Islam menganggap penyertaan seseorang dalam pilihan raya dan pungutan suara serupa dengan memberi kesaksian bahawa calon yang dipilih adalah baik.

Pada pandangan beliau lagi, sesiapa yang memberikan undian/suaranya kepada seorang calon kerana alasan kerabat dekat atau sekampung, atau kerana berharap dapat mengambil manfaat bila calon itu terpilih nanti, maka dia telah menentang firman Allah di dalam Surah At-Talaq, ayat ke-2 yang bermaksud, “Dan hendaklah kalian dirikan kesaksian itu kerana Allah.”

Manakala sesiapa yang tidak menunaikan kewajipannya dalam pilihan raya (tidak keluar mengundi) sehingga golongan yang jujur kalah dan golongan yang tidak layak memimpin menang dengan suara majoriti, maka dia juga telah menentang perintah Allah dalam memberi kesaksian. Firman Allah di dalam Surah al-Baqarah, ayat 282 yang bermaksud, “Janganlah saksi-saksi itu enggan (memberi keterangan) apabila mereka dipanggil."

"Dan janganlah kamu (para saksi) menyembunyikan kesaksiannya dan sesiapa menyembunyikannya, maka sesungguhnya dia adalah orang-orang yang berdosa hatinya." (Al-Baqarah: 283)

Begitu Dr Yusuf Al-Qardhawi.

Pemimpin bagaimana yang wajib dipilih? Pada saya, antara tugas-tugas pemimpin mengikut Islam perlu menjalankan pemerintahan berdasarkan seperti berikut:
1. menegakkan syariat Allah
2. menegakkan keadilan kepada semua rakyat
3. menjaga kebajikan dan prihatin terhadap masalah rakyat
4. perlu membangunkan negara selaras dengan prinsip Islam
5. membuka peluang pekerjaan kepada rakyat
6. memberikan hak-hak yang sepatutnya kepada rakyat
7. menjamin kebebasan kepada setiap rakyat
8. memberi kebebasan untuk memberi pendapat

Alangkah bagusnya sekiranya setiap pemimpin yang dilantik itu memahami tugas dan peranan mereka. Bukan sibuk mengumpul harta! Ada pemimpin yang dipilih merasakan title yang mereka dapat sebagai satu peluang untuk menambah kekayaan. Dulunya tiada apa, tetapi selepas jadi wakil rakyat kereta pun bertukar. Rumah pun dah banglo! Dulu nak jumpa senang saja, tapi sekarang kena melalui setiausaha peribadi! Walau pun bukan semua bersikap begitu, tapi itulah hakikatnya.

Contohnya, Khalifah Umar Al-Khattab, beliau hanya mendiami rumah yang dibina dari tanah liat. Hidup secara sederhana. Begitu zuhud kehidupannya, tetapi pemerintahannya begitu hebat dan digeruni musuh. Dapat meluaskan empayar Islam. Begitu juga dengan Khalifah Umar Abdul Aziz. Baginda juga terkenal dengan kezuhudannya. Pemerintahannya walaupun begitu singkat tetapi di zaman pemerintahannya tiada rakyat yang miskin. Hinggakan pada waktu itu tiada seorang pun rakyat yang layak menerima zakat. Mungkin itu sebabnya beliau menjadi idola Lim Guan Eng, KM Pulau Pinang.

Bagaimana pula dengan remaja? Pernah dalam suatu acara, undian SMS mengikut kajian lebih 4 juta lebih orang remaja mengundi untuk artis. Tetapi dalam pilihanraya, purata besar mereka tidak keluar mengundi. Apa sudah jadi ni? Ingat remaja juga perlu digembelingkan untuk memenangkan pemimpin seperti yang bercirikan di atas.

Sekian, sembang-sembang menyambut pilihan raya kecil antara 2 bukit, Bukit Gantang dan Bukit Selambau.. Undilah Pakatan Rakyat!

Wallahu ‘aklam.

ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Feb 13, 2009. KL

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI