UMNO takut Pilihanraya - Greenboc

Nampaknya UMNO/BN masih meneruskan agenda jahatnya untuk merampas Perak dengan menggunakan kaedah tidak demokratik.

Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia di dalam keputusannya menyatakan bahawa kerusi Behrang masih lagi disandang oleh Jamaluddin Mat Razi dan Changkat Jering masih diwakili oleh Osman Jailu.

Dengan keputusan itu juga kredibiliti Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof telah tercalar dan turut dipersoalkan oleh rakyat yang mana dilihat keputusannya itu lebih dipengaruhi oleh elemen yang datang dari parti kerajaan. Ini kerana bekas Pengerusi SPR sendiri, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman sebelum ini telah menyatakan: "mengikut perundangan pilihan raya, sebaik sahaja notis kekosongan diterima daripada Speaker, pilihan raya kecil wajar diadakan.

Mengikut skop perundangan, kata beliau, SPR perlu menerima langkah Speaker mengumumkan kekosongan yang tidak boleh dicabar atau diketepikan.".

"Sama ada seseorang wakil rakyat itu mahu mengambil tindakan mahkamah kononnya pihak tertentu atau parti mereka menggunakan surat letak jawatan yang telah ditandatangani terlebih awal, sebelum kekosongan diumumkan, merupakan satu soal berlainan."

Ini juga bererti Pengerusi SPR ini gagal menjalankan tugasnya secara professional dan non-partisan.

Pemerhati politik berpendapat segala-galanya ini telah dirancang oleh dalang yang menculik kedua-dua exco berkenaan yang membawa mereka ke Pekan Pahang baru-baru ini.

Keputusan SPR itu juga persis mahu melaksanakan harapan Perdana Menteri yang sebelum ini menyatakan adanya ADUN PR dari Perak akan menyertai UMNO.

Ini kerana bagaimana mungkin kedua-dua exco tersebut hanya muncul sebaik sahaja speaker Dewan Undangan Negeri Perak menyatakan perletakan jawatan mereka dan kemudiannya kedua-dua exco ini menafikannya.

Yang aneh pada hari semalam mereka dikatakan masih di dalam perjalanan pulang dari Pahang tetapi telah mampu untuk menghantar surat penafian perletakan jawatan kepada Pembantu Khas mereka dan juga surat penafian perletakan jawata kepada SPR.

Sementara itu Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memberi jaminan enam Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pas, termasuk dirinya tidak akan keluar parti dan memberi sokongan penuh kepada Pakatan Rakyat.

"Tindakan Barisan Nasional (BN) yang mengadakan perjumpaan dengan dua Adun itu Adun Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan Adun Changkat Jong, Osman Mohd Jailu lebih melahirkan perasaan simpati rakyat, sekali gus meraih sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat."

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa pula telah menyatakan

Dilihat dari gaya berita, Jamaluddin sebenarnya tidak berhasrat meletakan jawatan ADUN tetapi surat persetujuannya meletakkan jawatan ADUN yang telah ditandatangani sebelum ini mungkin telah digunakan untuk dimajukan kepada Speaker.

Maknanya, Jamaluddin bersetuju keluar parti (dalam proses menjayakan apa yang disebut Abdullah) tetapi tidak mengjangka langkahnya dihalang dengan tindakan pengosongan kerusi. Jamaluddin mungkin terkejut. Itu menyusahkan beliau. Pemimpin UMNO yang mungkin bersama merancang penyeberangan juga sudah tentu terkejut.

Kalau begitu, pilihanraya semula adalah sesuatu yang tidak mereka gemari.
Mereka nak kerusi percuma dan tak mahu berhadapan semula dengan pengundi.


Husam menambah

Samada pengosongan kerusi itu sah atau tidak adalah soalan yang akan ditentukan akhirnya. Tetapi, samada pemimpin UMNO menyokong atau tidak satu pilihanraya kecil diadakan adalah mustahak. Jika tidak, UMNO telah tersilap langkah dan pengumuman Abdullah telah menjejaskan strategi UMNO samada untuk mendapatkan ADUN percuma maupun stand UMNO/BN tentang lompat parti. Selepas ini, UMNO/BN tidak lagi boleh bercakap mengenai undang-undang anti lompat.

Abdullah yang pada mulanya telah ceria dengan bakal berita penyeberangan, sudah tentu tercabar kredibilitinya. Watak beliau kelihatan seperti Pak Kadok - pengumuman Pak Kadok mengundang malang.


LANGKAH SEWAJARNYA KINI:

1. Speaker Dewan Undangan Negeri wajar mengheret SPR ke muka pengadilan. Ini kerana "Mengikut undang-undang (Perlembagaan negeri dan persekutuan), SPR perlu menghormati notis pengesahan kekosongan dan mengadakan pilihan raya kecil dengan sewajarnya (dalam 60 hari)."

2. Jawatankuasa Tertinggi Pakatan Rakyat perlu bermesyuarat dan mengambil ketetapan membantah keputusan SPR tersebut disamping memobilasikan rakyat supaya memandang jijik perbuatan UMNO dan SPR berkenaan sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima di dalam sebuah negara demokrasi yang berdaulat bagi menghentikan segala eksploitasi dan manipulasi tangan-tangan eksekutif demi membersih dan meletakkan identiti SPR ke tahap yang lebih telus dan dihormati.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI