UMNO pilih jalan yang bertentang dengan Demokrasi !!!!

Sidang Dun Perak, BN pilih jalan bertentangan demokrasi!

Wan Nordin Wan Yaacob Mon May 11, 09 10:23:07 am MYT
Jelas, kekalutan yang berlaku 7 Mei sebelum dan semasa sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak berlansung adalah idea yang sangat bertentangan dengan semangat demokrasi.

Malah kedegilan Umno/BN yang berkeras mahu sidang dun diadakan hanya mengundang satu lagi episod malang buat Dun Perak yang semakin rumit.
Kekusutan BN melalui Menteri Besarnya, Dato' Zambry Abdul Kadir dalam menyelesaikan kemelut rampasan kuasa hanya membungkam rasa benci rakyat yang meluap.
Akhirnya ia hanya memperlihatkan krisis politik yang tercetus awal Februari lalu terus berlarutan.
Di pihak BN sendiri seperti kata Ketua Penerangan BN Negeri, Dato' Hamdi Abu Bakar bahawa beliau percaya akan ada pihak yang akan membawa isu berkenaan ke mahkamah berdasarkan perkembangan semasa.
"Mahkamah akan menjadi penentu. Saya fikir berdasarkan apa yang telah berlaku selama ini, isu lantikan telah dibawa ke mahkamah, soal SPR dibawa ke mahkamah, saya pasti akan ada pihak yang akan membawa isu hari ini ke mahkamah," kata beliau.
Sidang Dun 7 Mei mencatatkan krisis yang lebih besar memandangkan BN mengemukakan usul pelantikan R.Ganesan selaku Speaker baru walaupun V.Sivakumar adalah Speaker yang sah menurut undang-undang.
Dalam pada itu BN turut meluluskan tiga lagi usul dalam 'sidang' yang diadakan dalam sidang Dun tersebut yang dibuat dengan pertindihan sidang dengan Speaker yang sah.
Malah Dun yang sepatutnya dirasmikan oleh Raja Muda Perak pada pukul 10 pagi tertanggguh beberapa jam dengan anggota Dewan bertikam lidah sehingga mencetuskan kekecohan.
Sivakumar yang memasuki DUN pada pukul 10 pagi terus menjalankan tugasnya dengan mengumumkan beberapa ketetapan mesyuarat sebelum sidang dirasmikan Raja Nazrin.
Antara ketetapan itu ialah memecat Zambry Abdul Kadir dan enam exconya yang telah digantung dari memasuki DUN.
Malah tiga Adun Bebas yang telah keluar parti masing-masing dan dikatakan telah meletakkan jawatan turut diarah keluar oleh Sivakumar.
Jelas seperti kata Adun Teja, Chang Lih Kang bahawa sikap yang diambil Adun BN tidak menghormati peraturan dewan dan mencemar nama baik dewan.
Jelas seperti kata beberapa penganalisisi politik dan pengamal undanbg-undang, rampasan kuasa di Perak hanya beban yang sangat besar kepada kemelut yang sudah lama berat dikandung negara ini.
Keputusan speaker hari ini boleh dipertikai dan dicabar hingga sudah tiada hak dan kebebasan Speaker lagi meskipun BN mengucapkan persoalan menghormati undang-undang.
Dalam kes Perak, suasana tegang di sini adalah jelas 'signal' rakyat yang sebenarnya bersetuju dengan cadangan Prof Aziz Bari bahawa DUN Perak perlu dibubarkan segera. - azm_

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HAK AHLI ZIMMAH

NAMA LAIN BULAN RAMADHAN

SAYYID ABUL A"LA AL-MAUDUDI